DRECHTSTEDEN – Er is grote ontevredenheid ontstaan na de overname van het streekvervoer door Qbuzz. AD.De Dordtenaar maakte zaterdag melding van een naderende opstand onder de chauffeurs van Qbuzz. Diezijn erg ontevreden over heel veel zaken rond ritplanning, onduidelijkheid voor de passagiers, het ontbreken van noodknoppen voor de chauffeurs en vele andere zaken. Leden van de ondernemingsraad verwijten Qbuzz dat er niet naar de chauffeurs geluisterd is toen die wezen op praktische zaken die fout zouden kunnen lopen.

Qbuzz heeft aangegeven dat het de komende week extra aandacht zal schenken aan het informeren van reizigers over de wijzigingen en met name over diverse reisalternatieven.

“De belangrijkste knelpunten voor de bus zitten in de uitvoering van de dienstregeling op de nieuwe lijnen
81, 90 en 388 en in mindere mate op de lijnen 4, 316/392, 387, 488 en 489. Op deze lijnen ontstonden grote vertragingen door de verkeerssituatie in combinatie met krappe aflossingsmomenten van onze chauffeurs en koppelingen met andere lijnen. Hierdoor zorgde een vertraging door files op de ene lijn daarmee ook voor vertragingen op een andere lijn. We zagen een domino effect ontstaan. Daarnaast had Qbuzz de afgelopen weken niet overal de beschikking over KAR (korte afstand radio) voor prioritering bij verkeersregelinstallaties. Dit leidde met name tot extra
vertraging op lijnen richting Rotterdam en Utrecht. Deze KAR problemen zijn in de kerstvakantie
opgelost.

Om het domino-effect te voorkomen, zet Qbuzz vanaf maandag extra bussen en chauffeurs in. Er is een
geheel nieuw dienstenpakket voor een groot deel van de chauffeurs gemaakt waarmee ze meer tijd
hebben aan het einde van de ritten. Daardoor krijgen chauffeurs beter uitvoerbare diensten en reizigers
een betrouwbaardere dienstregeling. Hiervoor zijn meer bussen nodig en zullen tijdelijk soms andere
bussen worden ingezet dan gepland.

Met de maatregelen die maandag starten verwachten wij een grote verbetering voor reizigers én
chauffeurs. Qbuzz betreurt het enorm dat het niet vanaf de eerste dag de verwachtingen heeft kunnen
waarmaken en hoopt snel het vertrouwen van de reizigers en de chauffeurs terug te winnen”.