PAPENDRECHT – HVC start vandaag in 23 gemeenten een grote publiekscampagne met het doel de kwaliteit van ingezameld textiel te verhogen. Textiel is een bijzondere afvalstroom, omdat het de enige afvalstroom is waarbij direct hergebruik mogelijk is. Als textiel vervuild raakt, kan het niet meer worden hergebruikt. En dat is zonde!

De campagne is ontwikkeld met de sorteerders en kringloopbedrijven waar HVC mee samenwerkt: Wieland, Noppes en Opnieuw & Co. De campagne start op 26 februari en loopt door tot in mei 2020.

Vervuiling van textiel kent meerdere oorzaken. Het heeft te maken met de methode van inzameling en de plek van de container. Maar ook het geven van goede voorlichting over wat er allemaal bij textiel hoort. Om afkeur door vervuiling te voorkomen en om inwoners bewust te maken van het belang van het inleveren van schoon en droog textiel, lanceert HVC een multimediale campagne.

Zes sorteerders staan centraal in de campagne. Zij laten zien wat er bij textiel hoort, hoe het wordt gesorteerd, wat er van wordt gemaakt en wat de gevolgen zijn als er verkeerd afval tussen het textiel zit. De campagne laat zien wat er gebeurt nadat inwoners hun textiel in de container gooien. Want daar begint het pas voor de sorteerder. Het sorteren van textiel is mensenwerk. Maar al te vaak komt het voor dat ze in viezigheid grijpen. Een zak restafval, of erger nog, een naald of glas. Dit is gevaarlijk en smerig. En daarbij; vervuild textiel kan niet meer worden gerecycled.

De campagne bestaat uit drie componenten: online, offline en persoonlijk contact.
Naast een uitgebreide online campagne waarbij video’s, advertenties en blogs worden ingezet op Facebook, Instagram, Youtube en Google, zijn in het oog springende onderdelen het bestickeren van textielcontainers en een toer langs 23 HVC-gemeenten. Afvalcoaches gaan op de lokale weekmarkt met inwoners in gesprek over de gevolgen van vervuiling van textiel.

Meer info op www.hvcgroep.nl/textiel