Afspraken Albert Schweitzer per e-mail

0
143

Vanaf 30 november krijgen patiënten van het Albert Schweitzer ziekenhuis in principe hun afspraakbevestiging per e-mail.

Het e-mailen van de afspraak wordt de standaard werkwijze, mits de patiënt het niet wil of dat het om een andere reden niet kan. Dit vertelt de bedrijfsleider Manon van den Berk, die de overstap coördineert.

E-mail is de meest snelle manier om patiënten te bereiken. Een groot deel van de poliklinische afspraken wordt nog per brief verzonden. Dit vertraagt het proces en kost bovendien papier en portokosten. Bellen is ook niet een optie omdat veel mensen de telefoon niet altijd opnemen.

In het ziekenhuissysteem is nu een e-mailadres bekend van ruim zeventig procent van de patiënten. Van den Berk legt uit dat bij de reguliere controle van de gegevens aan de balie het mailadres standaard wordt gevraagd en gecontroleerd.

Patiënten kunnen overigens ook zelf in het online portaal MijnASz hun e-mailadres toevoegen en wijzigen. Ook kan de patiënt onder andere het eigen medisch dossier inzien, afspraken bekijken en folders lezen.
Steeds meer informatie, folders, bloedprikformulieren zullen de patiënt digitaal bereiken. Er zal nog wel de mogelijkheid bestaan om afspraakbevestigingen per post te krijgen.

In deze coronatijd verlopen veel meer contacten tussen de arts en patiënt op afstand. Dit kan een contact zijn met de arts via beeldbellen of via een chatfunctie met de behandelaar.