Patiënten en medewerkers ASz ervaren hoe lastig taal kan zijn

0
48
Foto aangeleverd

Formulieren of brieven met lange zinnen en ingewikkelde woorden: voor sommige mensen is dat iedere dag een grote uitdaging. Het Albert Schweitzer ziekenhuis besteedde daar donderdag met een speciale Escape Caravan extra aandacht aan. Bezoekers, patiënten en medewerkers konden hier zelf ervaren hoe het is om moeite te hebben met lezen en schrijven. Nanning Mol, burgemeester van Dordrecht, las voor aan de jonge patiënten in het ziekenhuis.

De Escape Caravan stond de hele dag voor de deur van het ziekenhuis. Dit was onderdeel van de landelijke Week van Lezen en Schrijven. Deelnemers konden zelf ervaren hoe het voelt om laaggeletterd zijn. “We vinden het belangrijk om hier extra aandacht aan te besteden”, stelt Nicole Stolk, voorzitter van de Raad van Bestuur van het Albert Schweitzer ziekenhuis. “Hoe meer mensen ervan weten, hoe groter het begrip en hoe kleiner de schaamte. Met begrijpelijke taal dragen we bij aan een samenleving waarin mensen zelfredzaam zijn en iedereen mee kan doen.”

Duidelijk
In de zorg speelt begrijpelijke taal een grote rol. Sommige mensen vinden het lastig om informatie over hun gezondheid te vinden, te begrijpen of te gebruiken. Daardoor is de kans groter dat er misverstanden ontstaan, dat medicijnen verkeerd worden gebruikt of dat
afspraken worden gemist. Het Albert Schweitzer ziekenhuis zet zich actief in om duidelijk te communiceren, zodat iedereen de zorg goed kan begrijpen en gebruiken.

Als onderdeel van deze dag bracht Nanning Mol, burgemeester van Dordrecht, een bezoek aan het ziekenhuis. Op de kinderafdeling las hij samen met Nicole Stolk voor aan jonge patiënten. “Het is belangrijk om al op jonge leeftijd aandacht te besteden aan taal, bijvoorbeeld door voor te lezen”, zegt Nicole. “Wanneer we de liefde voor taal en lezen op jonge leeftijd meegeven, dragen we mogelijk ook bij aan begrip van tekst op latere leeftijd.”

Workshops en bewustwording
Het Albert Schweitzer ziekenhuis werkt op verschillende manieren aan begrijpelijke communicatie voor patiënten. Zo worden brieven en folders in eenvoudige taal geschreven en krijgen medewerkers trainingen in hoe zij in begrijpelijke taal iets uitleggen aan patiënten. Daarnaast wordt ter ondersteuning steeds vaker gebruikgemaakt van beelden en pictogrammen. Bij nieuwe projecten wordt standaard gekeken of informatie begrijpelijk is voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. Zo doen alle medewerkers van het ziekenhuis hun best om ervoor zorgen dat iedereen de juiste informatie over de zorg krijgt en begrijpt.

Volg ons ook op ons WhatsApp kanaal: https://whatsapp.com/channel/0029VaoRvYF6rsQtr0tBRu3u