77-jarige Papendrechtse is oplichter te slim af

0
828

PAPENDRECHT – De politie heeft een 24-jarige man uit Almere aangehouden op verdenking van oplichting bij meerdere mensen. In totaal is voor tienduizenden euro’s buitgemaakt. Op vrijdag 2 juli probeerde de man zijn trucje echter op de verkeerde uit. Een 77-jarige vrouw uit Papendrecht kreeg eerst een nepbankmedewerker aan de telefoon en daarna de man aan de deur met een nepverhaal over haar bankrekening, maar zij vertrouwde de boel niet. Door haar actie kon de man op heterdaad aanhouden.

Vrijdagavond rond 19:30 uur werd een 77-jarige vrouw uit Papendrecht gebeld. Ze kreeg een vrouw aan de lijn die zich voordeed als een bankmedewerker. Zij vertelde de vrouw dat er iets mis was met haar bankrekening en dat ze dit kon oplossen door geld over te boeken naar een andere rekening. Toen de vrouw hier niet direct op inging, gaf de nepbankmedewerkster aan dat er een mannelijke collega van haar in de buurt was, die langs zou komen om te helpen. De Papendrechtse had geen goed gevoel bij het telefoongesprek en informeerde haar overburen. Deze buren alarmeerden de politie, die er direct naartoe ging. De 24-jarige man die zich voordeed als de bankmedewerker kon hierdoor op heterdaad worden aangehouden door agenten. Vandaag zijn de Papendrechtse en haar overburen in het zonnetje gezet en heeft de politie hen bedankt voor hun hun oplettendheid, doortastendheid en daadkracht.

Het slachtoffer: “Je gaat steeds mee in het verhaal van de oplichter, maar ik voelde toch wel: het klopt niet, het klopt niet. Toen de zogenaamde bankmedewerkster tegen me zei dat er iemand onderweg was om mijn pasje op te halen en ik ondertussen aan de telefoon moest blijven, dacht ik: dit is echt foute boel. Ik ging naar buiten en kwam gelukkig mijn buurman tegen, die samen met zijn vrouw mij te hulp schoot.”

De politie doet onderzoek naar de oplichting. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten. De rechter-commissaris heeft besloten dat de aangehouden man nog twee weken vast moet blijven zitten.

De werkwijze van criminelen
Regelmatig wordt er aangifte gedaan door mensen die slachtoffer zijn geworden van bankhelpdeskfraude, al dan niet gecombineerd met een babbeltruc. Bij deze vorm van oplichting belt de oplichter anoniem of met een ‘gespoofed’ nummer. Spoofen is een technisch trucje, waardoor op het scherm van uw mobiel de naam van uw bank verschijnt. In werkelijkheid is dit een cybercrimineel die zich op deze manier voordoet als een bankmedewerker. Vervolgens vertelt de oplichter, de nepbankmedewerker, dat de bankrekening gehackt is en dat er verdachte transacties te zien zijn op uw rekening. De oplichter zal er op aandringen om geld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’.

Een andere truc is dat de oplichter vertelt dat er een nieuwe bankpas wordt opgestuurd. De oplichter vraagt naar de pincode van de ‘oude’ bankpas en zegt dat er meteen een bankmedewerker langskomt om deze pas op te halen. Het enige wat iemand hoeft te doen, is de bankpas (al dan niet doorgeknipt) in een envelop doen en afgeven aan de ‘bankmedewerker’. Een ordinaire babbeltruc, want binnen enkele minuten wordt vervolgens de rekening geplunderd.

Trap er niet in!
Uw bank vraagt telefonisch of per mail nooit om uw bankgegevens, pinpas, pincode of om in te loggen bij Internet Bankieren via een link. Ook zal uw bank u nooit onder druk zetten om zo snel mogelijk te handelen. Twijfelt u of u een oplichter aan de telefoon heeft? Verbreek dan direct de verbinding. Zoek vervolgens zelf het juiste telefoonnummer van de bank om te vragen of het klopt wat u is verteld en wat u werd gevraagd te doen. Doe ook altijd aangifte bij de politie: https://www.politie.nl/informatie/ik-ben-opgelicht.-wat-moet-ik-doen-bij-bankhelpdeskfraude.html. Zo helpt u te voorkomen dat andere mensen slachtoffer worden.