
UWV signaleert landelijk een toename van docenten voor basis-, voortgezet en mbo-onderwijs met een WW-uitkering. De Drechtsteden wijken echter af van deze landelijke trend. In de regio blijft het aantal WW-uitkeringen onder deze beroepsgroepen nagenoeg gelijk. De arbeidsmarkt voor docenten blijft daarmee zeer krap en werkgevers ervaren nog altijd moeite om nieuw personeel te werven.
Ook landelijk houden de personeelstekorten aan, al verschillen deze per regio, schooltype en vakgebied. Om grip te krijgen op de tekorten is de regionale samenwerking in onderwijsregio’s versterkt. Omdat het aanbod van werkzoekende docenten beperkt blijft, kijken scholen steeds vaker naar andere manieren om vacatures te vervullen, zoals zij-instroom. Werkcentrum Drechtsteden ondersteunt scholen hierbij door advies te geven en mee te denken over passende oplossingen.
Op 9 december publiceerde UWV een artikel over de landelijke toename van het aantal docenten met een WW-uitkering. Daarbij is specifiek gekeken naar docenten in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs (vo/mbo-docenten) én naar docenten in het basis-en speciaal onderwijs (po-docenten). In de periode 2019 tot 2024 daalde het aantal WW-uitkeringen voor deze groepen elke maand ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder.
Sinds het schooljaar 2024-2025 is dit beeld veranderd. Voor het eerst in jaren steeg het aantal WW-inschrijvingen onder zowel vo/mbo- als po-docenten. In oktober waren er landelijk 17% meer vo/mbo-docenten en 13% meer po-docenten met een WW-uitkering dan in dezelfde maand een jaar eerder. In de Drechtsteden is deze stijging niet zichtbaar. In oktober 2025 ontvingen 21 vo/mbo-docenten een WW-uitkering, vier minder dan in oktober 2024. Het aantal po-docenten met een WW-uitkering ligt in de regio nog altijd onder de tien.
Tekort aan vo/mbo- en po-docenten houdt aan
Ondanks de landelijke toename van WW-uitkeringen blijft het tekort aan docenten in de Drechtsteden groot. In het tweede kwartaal van 2025 stonden er 100 vacatures open voor vo/mbo-docenten en 50 voor po-docenten. Al jaren is dit aantal hoog en de arbeidsmarkt blijft zeer krap. Voor werkgevers in het onderwijs betekent dit dat het werven van personeel lastig blijft. Voor werkzoekende docenten met de juiste kwalificaties is de kans op werk juist gunstig.
“De verwachting is dat de personeelstekorten in het onderwijs de komende jaren aanhouden.”, vertelt Katja van Cranenbroek, arbeidsmarktadviseur bij UWV, “Vergrijzing speelt hierin een belangrijke rol. In de Drechtsteden is 11% van de werknemers in het onderwijs tussen de 60 en 67 jaar. Dat zijn 1.000 werkenden die de komende jaren met pensioen gaan en moeten worden vervangen.”
Ook landelijk blijven de personeelstekorten onder vo/mbo- en po-docenten aanhouden, ondanks de lichte stijging van het aantal WW-ontvangers met deze achtergrond. Het tekort verschilt per onderwijstype, vakgebied en regio.
Oplossingsrichtingen: samenwerking en zij-instromers
Om het lerarentekort aan te pakken stimuleert het ministerie van OCW de samenwerking tussen scholen, besturen, lerarenopleidingen en gemeenten. De afgelopen jaren zijn de onderwijsregio’s versterkt en in het primair onderwijs zijn vrijwel alle scholen en besturen hierbij aangesloten. Door regionaal samen te werken kunnen partijen beter omgaan met tekorten en bouwen aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt. Zo kunnen onderwijsregio’s bijvoorbeeld afspraken maken over het opvangen van WW-uitstroom, zodat ervaren docenten behouden blijven voor het vak.
Ook in de Drechtsteden is er sprake van nauwe regionale samenwerking. Scholen kunnen bij Werkcentrum Drechtsteden terecht voor advies en ondersteuning bij het vinden van personeel. Het Werkcentrum bemiddelt niet alleen tussen scholen en werkzoekende docenten, maar helpt ook bij het aantrekken van zij-instromers. Dat is relevant omdat er weinig docenten beschikbaar zijn vanuit de WW. Het Werkcentrum werkt samen met organisaties die leerwerktrajecten aanbieden, waardoor mensen met een achtergrond in bijvoorbeeld administratie, marketing of verkoop kunnen doorstromen naar het onderwijs. Uit onderzoek van Arbeidsmarktplatform PO blijkt dat voor nieuwe docenten het ‘betekenisvol kunnen zijn voor kinderen’ de belangrijkste motivatie is om voor de klas te staan. Dit geldt zowel voor mensen met een onderwijsachtergrond als voor zij-instromers.
Volg ons ook op ons WhatsApp kanaal: https://whatsapp.com/channel/0029VaoRvYF6rsQtr0tBRu3u