
REGIO – De tunnel onder de Noord bij Alblasserdam hoeft niet extra gecontroleerd te worden. Gisteren meldde het NOS Journaal dat bij onder meer vijf tunnels in onze regio zo’n controle wel nodig is.
Tegenwoordig worden tunnels met beton en staal gebouwd, maar vroeger gebeurde dat met roestgevoelige onderdelen. Om schade te voorkomen, wil een Delftse hoogleraar dat tien oude tunnels in Nederland extra gecontroleerd worden. Vijf van die tunnels liggen in onze regio en extra controles betekent een opengebroken wegdek en veel vertraging.
Aanleiding voor de oproep van de hoogleraar is de Margriettunnel in Friesland, meldt de NOS. Die werd vorige maand gesloten, omdat bleek dat de tunnelbak omhoog geduwd werd door grondwater. Dit zou komen door roestige stalen ankers die onder het wegdek de tunnelbak op zijn plaats houden.
Deze vijf tunnels liggen in onze regio
In totaal liggen in Nederland tien van die oude tunnels die van de Delftse hoogleraar extra gecontroleerd worden op optrekkend grondwater. Vijf ervan liggen in onze regio:
– Maastunnel in Rotterdam
– Beneluxtunnel bij Vlaardingen
– Heinenoordtunnel bij Barendrecht
– Metrotunnel onder de Nieuwe Maas in Rotterdam
– Botlektunnel bij Rotterdam-Hoogvliet
Een uitgebreide inspectie betekent dat het wegdek en beton verwijderd moeten worden, zodat de ankers onder het wegdek blootgelegd worden voor controle. Zo’n inspectie kan voor veel overlast zorgen en zou betekenen dat de tunnels tijdelijk dicht moeten.
Dit is een verhaal van onze mediapartner Rijnmond.