Dit merken we in de regio van de inval in Oekraïne

0
486

REGIO – De Oekraïense eigenaar van een vervoersbedrijf in de Rotterdamse haven is verbijsterd over de Russische inval in Oekraïne. Donderdag heeft hij alle transporten naar zijn thuisland moeten schrappen. “Ik heb geen idee wat er staat te gebeuren. Mijn handen trillen en mijn hoofd kan niet denken”, zegt hij.

Voor deze ondernemer, die anoniem wil blijven, is de schok enorm. Dat geldt ook voor Beja Kluiters uit Vlaardingen. Zij runt met haar Oekraïense man de stichting Spoetnik. Haar telefoon staat roodgloeiend. Familieleden bellen in shock over de bombardementen in Oekraïne.

Kluiters verzorgt transporten met humanitaire goederen naar Oekraïne. Even was het onzeker of de vrachtwagen die klaarstaat met spullen toch kan afrijden naar Oekraïne. Ze heeft zojuist van de Oekraïense chauffeur gehoord dat hij toestemming krijgt. “Nu is het zaak om medische artikelen in te zamelen. Ik hoor van mijn contacten dat die hard nodig zijn.” De Vlaardingse heeft plannen voor een grote hulpactie. “Dat is heel hard nodig.”

Haven als militair terrein
Ook in de regio Rijnmond zullen de gevolgen van de oorlog in Oekraïne merkbaar worden, met name in de Rotterdamse haven, hoewel nog niet duidelijk is wanneer en in welke mate.

Burgemeester Ahmed Aboutaleb zei donderdag in de raadszaal: “Mocht het tot een militaire escalatie komen dan speelt de haven van Rotterdam altijd een rol. Dan kunnen gebieden van de haven tot militair terrein verklaard worden. Als dat gebeurt is dat voor logistiek en transport van militair materieel. Dan heeft dat één consequentie en dat is dat ik het gezag over de haven tijdelijk aan de minister van justitie moet overdragen.”

Aboutaleb meldt verder dat dat de Erasmusbrug in de kleuren van de Oekraïense vlag zal kleuren om het land steun te betuigen. En vorige week ging er al een solidariteitsbrief naar Kiev vanuit de G4. Over de vriendschapsband met Sint Petersburg zegt Aboutaleb: “Het is te vroeg om te zeggen of dit gevolgen heeft voor de vriendschapsband.”

Handel met Rusland
Waar de gevolgen van de oorlog naar verwachting ook merkbaar zullen worden, is in de vervoersstromen en de overslag in de haven. Vijftien procent van de handel in de haven is Rusland-gerelateerd. Het gaat daarbij vooral om aardolie, steenkolen en gas. “Dat is een flink aandeel”, beaamt Allard Castelein van het Havenbedrijf. “Tezamen is dat 62 miljoen ton met een waarde van 30 miljard.”
Castelein zegt geen zicht te hebben op mogelijke sancties: “We zullen de regelgeving volgen en houden contact met de overheid. Mocht er sancties komen op het gebruik van energie uit Rusland, dan zullen bedrijven die uit andere landen gaan halen. Dat kan prijsstijgingen tot gevolg hebben.”

Gas uit VS en Qatar
Diezelfde verwachting heeft haveneconoom Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit. “Als Europa zegt geen gas en olie meer te willen van Rusland, dan zullen de prijzen hard stijgen.”
Veel Europese landen zijn voor een deel afhankelijk van Russisch gas. Voor Nederland is dat zo’n twintig procent. “Dat is al best veel”, vindt Kuipers. “Voor landen die volledig afhankelijk zijn van brandstoffen uit Rusland is het moeilijker. Denk aan landen als Bulgarije.” Kuipers verwacht dat er meer gas uit de VS en Qatar geïmporteerd zal worden als het komt tot een boycot.

Dit artikel is afkomstig van onze mediapartner Rijnmond.