Drechtsteden verliezen tientallen bushaltes

0
256
Foto: Corrado Francke, RTV Dordrecht

DRECHTSTEDEN – Waren er in vijf jaar geleden nog 350 bushaltes in de Drechtsteden, is dat aantal nu nog 295. De daling van ruim vijftien procent is groter dan het Zuid-Hollands gemiddelde (ongeveer negen procent). In onze regio vallen vooral Sliedrecht en Zwijndrecht op, blijkt na onderzoek van verschillende omroepen.

In Sliedrecht verdween een aantal haltes in rap tempo, want in 2023 bleven er nog 12 haltes over van de 26 opstapplaatsen in 2018. Door het verlies van de busverbinding tussen het dorp en het ziekenhuis in Dordrecht zijn vooral haltes aan de zuidkant van het dorp verdwenen.

Zwijndrechtenaren kunnen nu uit 36 bushaltes kiezen, terwijl dat aantal vijf jaar geleden nog 48 was. Aan het oostkant van het dorp zijn de meeste stopplaatsen verdwenen: vooral de wijk Walburg valt op.

Verdwenen bushaltes in de wijken Krispijn en Crabbehof en aan de Baanhoekweg, richting de Biesbosch, hebben ervoor gezorgd dat het aantal bushaltes in Dordrecht de afgelopen vijf jaar is gedaald van 169 naar 156. Ook in de gemeenten Hendrik-Ido-Ambacht, Alblasserdam en Hardinxveld-Giessendam zijn er minder haltes dan in 2018.

Blauwe stipjes tonen de plekken waar bushaltes verdwenen zijn. Afbeelding: NOS

Landelijk is het aantal bushaltes met zeven procent gedaald, blijkt uit onderzoek van de regionale omroepen. Het aantal ging van ruim 22.100 naar ruim 20.600. Regionaal en lokaal zijn de verschillen groot.

“Wij constateerden dat de bereikbaarheid van voorzieningen en banen in het landelijke gebied én in dorpen en stadsranden beperkt is voor wie afhankelijk is van openbaar vervoer”, reageert Jeroen Bastiaanssen van het Planbureau voor de Leefomgeving bij de NOS. “Bovendien is die bereikbaarheid de afgelopen jaren afgenomen door vermindering van het ov. Mensen met lage inkomens kunnen hierdoor het snelst in de problemen raken.”

Hoeveel mensen echt last hebben van het verdwijnen van bushaltes is moeilijk te zeggen. Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft schat dat het de afgelopen vijf jaar om minder dan 1 procent van de busreizigers ging. “Haltes die worden opgeheven zijn vaak relatief rustig. Bovendien kan een deel van de mensen prima naar een halte even verderop lopen of een auto of e-bike nemen.”

Lees meer over de landelijke daling van het aantal bushaltes via de NOS.

Dit is een verhaal van onze mediapartner RTV Dordrecht.