Leerlingen De Lage Waard spelen in toneelvoorstelling

0
688

Foto’s: aangeleverd
PAPENDRECHT- Vorige week speelde de toneelgroep van De Lage Waard vier keer het toneelstuk ‘Ronja’. Een klassiek avonturenverhaal van schrijfster Astrid Lindgren over de bijzondere vriendschap tussen de dochter en de zoon van twee rivaliserende roversbendes.

Na twee jaar Corona kon er dit jaar eindelijk weer een toneelvoorstelling voor publiek worden opgevoerd door de leerlingen De Lage Waard. Ruim vijftig leerlingen oefenden vanaf de herfstvakantie elke vrijdagmiddag tijdens de projecturen van Eigen Koers hun tekst, liedjes en danspassen onder regie van de enthousiaste docenten Ottelien Sebus, Simone Leeuwesteijn en Yolanda van Andel.

Daarnaast maakte een grote groep leerlingen samen met Jona Bevelander, docent beeldende vorming het decor en verzorgde een groepje leerlingen het licht en geluid. De decorploeg zorgde tijdens de voorstelling ook voor de decorwisselingen. Het publiek genoot zichtbaar van het optreden van de leerlingen.

“Het was zo heerlijk om dit jaar weer met onze leerlingen een toneelvoorstelling te spelen voor publiek! Met elkaar werk je echt maanden lang naar iets toe. Je ziet de kinderen groeien als individu maar ook met elkaar als groep groei je. Tijdens de voorstelling komt alles bij elkaar en stijgt iedereen ook nog een beetje boven zichzelf uit. Dat is mooi om te zien en waar je het voor doet!” vertelt Yolanda enthousiast.

“‘Ronja’ is een toneelbewerking van het Jeugdtheater Hofplein. Het leuke aan deze voorstelling is dat er een paar verhaallijnen zijn met veel rollen en verschillende karakters. Daarnaast is het ook een toneelstuk met een moraal. Het gaat over twee groepen die strijd hebben met elkaar, maar uiteindelijk elkaar vinden om hun gezamenlijke probleem op te lossen. Het is mooi om daar met de leerlingen ook gesprekken over te hebben.”

De leerlingen speelden het toneelstuk drie avonden voor leerlingen, ouders en medewerkers en een ochtend voor 300 basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 uit de regio.