Olga vluchtte uit Oekraïne en kwam al schilderend tot rust

0
151
Foto: Corrado Francke, RTV Dordrecht

DORDRECHT – Olga Kublanova vluchtte deze zomer uit Oekraïne en belandde, samen met een vriendin, in Dordrecht. Weg van de stress en met meer tijd voor haar geliefde werk als kunstenares. Al snel werd ze verliefd op de binnenstad. “Het licht, het water en de oude stad: het is heel mooi om hier te schilderen.”

Na angstige maanden in de stad Kharkiv wist ze het zeker: vertrekken uit Oekraïne is onvermijdelijk. Via Duitsland kwam ze terecht op het opvangschip in Zwijndrecht. Daar woont ze met ongeveer honderd andere Oekraïners. Het was voor Olga haar eerste keer in Nederland. “Ik was verrast door de gezelligheid hier en al het water en de bootjes. Nederland is voor mij het land van bruggen en boten”, lacht ze.

Emotioneel
Ze pinkt een traantje weg als ze vertelt over de situatie in haar geboorteland. “Toen de Russen Oekraïne binnenvielen en verschillende regio’s bezetten, hebben ze onze volledige cultuur vernietigd. Daarom heeft de culturele sector uit Oekraïne wat hulp nodig.”

Olga hoopt daarom dat kunstenaars uit de regio met Oekraïners of andere internationals willen samenwerken. “Met bijvoorbeeld tentoonstellingen, films of theater. Als het maar met cultuur te maken heeft, want cultuur is in alle landen een van de belangrijkste dingen.”

Foto: Corrado Francke, RTV Dordrecht

Relaxen
De Zwijndrechtsebrug stond in het middelpunt van haar eerste schilderij. Kunstwerken uit de Dordtse binnenstad volgden, veelal met oude gebouwen en bootjes op de voorgrond. “Ik wil niks dramatisch maken, het is veel beter voor mij om mooie schilderijen te maken van de stad. Het is heerlijk om hier te relaxen.”

Ze wijst naar een schilderij die ze maakte vanaf de Grote Appelsteiger. Tijdens het vijfdaagse festival Big Rivers zag ze veel feestende mensen en kleurrijke versieringen op het Scheffersplein. Dat tafereel legde ze vast vanaf de steiger. Het schilderij doet denken aan ‘La Place Ary Scheffer’ dat de Franse impressionist Eugène Boudin in 1884 schilderde.

Water en koffie
Wat haar ook opviel is dat ze ‘heel warm werd onthaald’ in Dordrecht. Dat merkt ze iedere keer als ze met haar vriendin aan het schilderen is in de binnenstad. “We raakten vaak in gesprek met inwoners. Ze waren heel open en sommige mensen kochten onze werken, hielpen ons of brachten water en koffie. Dat was heel lief.”

Dit verhaal is afkomstig van onze mediapartner RTV Dordrecht.