Personeelstekort raakt Drecht- en Wijkhopper

0
534
Foto: RTV Dordrecht

Foto: RTV Dordrecht
REGIO – In bijna alle sectoren zijn momenteel personeelstekorten aan de orde van de dag. Zo ook voor de Drecht- en Wijkhopper, die samen de sociale taxi’s in de Drechtsteden vormen. “We maken ons zorgen over onze kwetsbare inwoners omdat zij nu langer moeten wachten”, aldus de Dordtse wethouder Peter Heijkoop.

Mevrouw Zwaan vertelt dat het tegenwoordig een drama is bij de sociale taxi’s in de regio. “Vroeger was het een uitstekende organisatie, maar tegenwoordig gaat er veel mis”, zegt ze. Laatst stond ze een hele poos in de kou te wachten op de taxi. Die kwam alleen nooit opdagen. “Ze waren mij gewoon vergeten en zeiden dat het kwam door de files op de weg”, aldus mevrouw Zwaan.

45 minuten aan de lijn
Even later pakte ze haar telefoon erbij en belde de Drechthopper. Na zes minuten had ze iemand aan de lijn. Dat is snel volgens mevrouw Zwaan, want ze heeft weleens 45 minuten aan de telefoon gehangen. Nu is dat voor haar niet het grootste probleem, want ze heeft een abonnement om onbeperkt te bellen. Een vriendin van haar belt nog met een prepaid telefoon. “En dat kan hoog in de kosten lopen.”

Tijdens het gesprek meldde een telefoniste van Drechthopper dat er pas laat in de middag weer plek is. Begrijpelijk volgens mevrouw Zwaan, want het was prima weer. “En door het personeelstekort moet je ook wel ruim van te voren een afspraak maken.”

Peter Heijkoop, de Dordtse wethouder sociale zaken, ziet dat bij alle bedrijven vacatures lastig in te vullen zijn. “Dat merken we ook bij onze eigen vervoersdienst. Dat betekent heel praktisch dat mensen vaak langer moeten wachten en dat vinden wij heel onmenselijk.”

Verder meldt Heijkoop dat ze doen wat ze kunnen: “Voor een groot deel ligt het ook buiten ons, de arbeidsmarkt is rampzalig en de CAO zou echt een tikje beter mogen zodat meer mensen zich geroepen voelen tot het mooie vak als chauffeur.”

Opleiding
De gemeente leidt al wel mensen op vanuit de bijstand om op een Wijkhopper te gaan werken, vanuit daar kunnen zij doorgroeien naar chauffeur van een Drechthopper of eventueel wel buschauffeur. “Maar we zien wel in dat het probleem zó groot is en het ziekteverzuim zó hoog ligt dat we het nu even niet kunnen opvangen.”

Naast de negatieve reacties zijn er ook mensen positief over de services. Zo kan Gre Walraven, die rustig staat de wachten bij de halte van de Drechthopper, altijd naar de stad om koffie te drinken met haar vriendin. “Ik vind het ideaal, ik bel een dag van tevoren en dan komen zij mij netjes ophalen, dit geldt ook voor de terugreis. Ik geef van tevoren aan wanneer ik terug wil, dan staan ze netjes binnen de afgesproken tijd weer op mij te wachten. Het enige vervelende is dat er een halfuur speling is waardoor je soms iets langer staat te wachten. Dat is momenteel niet erg maar ‘s winters wel heel vervelend. Al is ook wel weer begrijpelijk.”

Nieuw plan
Er wordt gewerkt aan een nieuw plan, waarin staat hoe mensen sneller van A naar B kunnen worden gebracht. Ook moeten de sociale taxi’s meer mensen tegelijk oppikken met een tussenstop. “Dat zit nu wel in de projectfase en het is bijna uitgerold. Maar dat zal echt wel wat verlichting geven”, benadrukt Heijkoop.

Dit artikel is afkomstig van onze mediapartner RTV Dordrecht.