Peter de Liefde: Like A Hurricane

0
720
Foto: RTV Papendrecht

Lange nummers in de Top 2000, er zijn er best veel. Op nummer 275 staat er ééntje die ik erg goed blijf vinden: Like A Hurricane van Neil Young. Maar waar gaat de tekst eigenlijk over?

“Once I thought I saw you in a crowded hazy bar”, zijn de eerste regels. Oké, ’t is blijkbaar een liefdesliedje en de ik-persoon denkt dat ie zijn geliefde één keer gezien heeft in een drukke vage bar. Liefde als een illusie, dat kan interessant zijn. Dan verder met “Dancing on the light from star to star, far across the moonbeam I know that’s who you are.” Blijkbaar is die vage bar een openlucht disco want hij ziet haar in de sterrenhemel. Nou ja, het kan.

Even verderop begint het refrein: “You are like a hurricane, there’s calm in your eye and I’m gettin’ blown away to somewhere safer where the feeling stays. I want to love you but I’m getting blown away.” Het idee dat ze als een rustpunt in het oog van de orkaan zit en je daar niet bij kan komen is misschien wel mooi en origineel.

Er is nog één couplet en dat wordt later nog een keer herhaald. De eerste regel luidt “I am just a dreamer but you are just a dream”. Dit vind ik mooi. Door het woordje “but“ krijgt de zin iets eigenwijs in de trant van ‘ja, ik ben dan wel een dromer maar dat komt doordat jij een droom bent. Dus kan ik er wat aan doen? ‘

Dan volgt: “You could have been anyone to me before that moment you touched my lips…” en nu haak ik een beetje teleurgesteld af want ze bestaat dus wel, het is geen illusie… Maar ach, misschien moet ik ook niet te veel eisen stellen aan een tekst in een popliedje en me meer focussen op de muziek.

Die bestaat uit een snerpende elektrische gitaar. Meer snerpen kan haast niet. Ik zet hem nog eens hard aan. De gitaar klinkt eenzaam, gekweld, vies haast, vooral niet mooi. De beste beschrijving is wat mij betreft wanhopig. Iets als: ‘Beste luisteraar, Ik wil wel een goed verhaal vertellen maar het is niet mooi’. Als Neil weer begint te zingen “Once I thought I saw you … “ ben ik opnieuw verkocht. De liefde die de ik-persoon zoekt wordt nooit gevonden. Of ie nou ooit daar haar gekust is doet er niet meer toe. Originele woorden vinden om de liefde te beschrijven wordt sowieso steeds moeilijker maar in de popmuziek hebben we een oplossing: de muziek zelf!