Rotterdams vliegveld wordt niet opgedoekt

0
302
Foto: Rotterdam The Hague Airport

REGIO – Het plan van de oppositiepartijen om Rotterdam The Hague Airport te sluiten en op die plek een nieuwe woonwijk met stadspark aan te leggen, is van tafel. Een meerderheid van de Rotterdamse gemeenteraad stemde donderdag tegen een voorstel van de oppositie. De voorstanders vinden dat een stad als Rotterdam juist een vliegveld moet hebben. Het stadsbestuur zegt dat er genoeg andere plekken zijn waar nieuwbouwwoningen kunnen komen.

Oppositiepartijen GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren, SP en ChristenUnie dienen eind 2021 het plan in om de luchthaven op te doeken. Er is teveel geluidsoverlast en vliegtuigen stoten veel fijnstof en andere schadelijke stoffen uit. Bovendien is het vliegveld uitgegroeid van een klein zakenvliegveld naar een luchthaven met veel vakantievluchten, en dat was oorspronkelijk niet de bedoeling.

Juist in deze tijden van grote woningnood is het beter om op terrein van de luchthaven minstens 10.000 woningen te bouwen, zo vinden de partijen.

Het stadsbestuur vindt sluiting om meerdere redenen een slecht idee. De luchthaven is volgens het college te belangrijk voor de Rotterdamse grootstedelijke economie. Het terrein van de luchthaven is ook niet nodig: er zijn er voldoende andere plekken in de stad voor nieuwbouw, zonder dat de geplande 50.000 nieuwe huizen in gevaar komen.

De Rotterdammers willen ook niet van het vliegveld af. Uit onderzoek blijkt dat twee derde van de inwoners het belangrijk vindt dat hun stad een luchthaven heeft.

Toekomstplan
Er wordt nu gewerkt aan een toekomstplan voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Vorig jaar gingen de betrokken gemeenten, luchtvaarmaatschappijen en bewoners- en belangenorganisaties met elkaar in gesprek.
Dat ging niet goed. Bewonersorganisaties stapten uit het overleg, net als een aantal gemeenten, waaronder Rotterdam. De overgebleven partijen hebben een visie over de toekomst van de luchthaven opgesteld. De luchthavendirectie verwerkte die visie in een toekomstplan waarin de luchthaven groeit.

Juist uitbreiden in plaats van sluiting
In het toekomstplan staat onder meer dat het aantal vluchten van en naar RTHA mag toenemen, mits de geluidsoverlast en uitstoot van schadelijke stoffen niet toeneemt. De luchthaven kan alleen groeien als de luchtvaartmaatschappijen stillere en schonere toestellen gebruiken. In dat geval kan het aantal vliegbewegingen tot 2035 toenemen met maximaal 8.760.

De gemeente Rotterdam wil géén uitbreiding, maar juist de huidige overlast goed aanpakken waar bewoners over klagen. Verantwoordelijk wethouder Karremans vindt dat er nog teveel wordt uitgegaan van de op papier berekende overlast. Hij wil juist de overlast aanpakken die de bewoners in de praktijk zelf ervaren.

Rotterdam is geen voorstander van het inkrimpen van het aantal vluchten, maar als het om de overlast aan te pakken nodig is dat er minder vliegtuigen vliegen, dan is dat voor Karremans geen probleem. In de gemeenteraad is donderdag gevraagd om een onderzoek naar verkleining van het aantal vluchten te doen, maar die motie van het CDA heeft het ook niet gehaald.

Uiteindelijk gaan alle plannen en voorstellen vanuit Rotterdam naar minister Harbers van Infrastructuur & Waterstaat, de minister die er echt over gaat. Harbers neemt in 2024 een besluit over hoe RTHA er in de toekomst uit zal zien.

Dit is een verhaal van onze mediapartner Rijnmond.