Sportcentrum: ‘Toegangsregistratie is een service’

0
196

Foto: Sportcentrum Papendrecht
PAPENDRECHT – In een reactie op de kritische vragen die door de fractie van Onafhankelijk Papendrecht (OP) zijn gesteld over de toegangsregistratie van het zwembad, stelt directeur-bestuurder Erik Groeneweg van het zwembad dat de registratie bedoeld is als een service voor de bezoekers.

Enkele weken terug zijn door het OP vragen gesteld over het online aanmelden (via de website van het Sportcentrum) om een kaartje te reserveren om te gaan zwemmen. “Persoonlijk vind ik dit een maatregel die veel te ver gaat”, stelt Ruud Lammers van OP.

Overbodig
“In tijden van Covid-19 was dit nog enigszins uitlegbaar en verdedigbaar in verband met de geldende regels voor maximum toelating van het aantal personen in een overdekte inrichting bij onderling afstand houden. Maar nu Covid-19 niet meer speelt, lijkt dit een overbodige, drempelverhogende, en vanuit privacy oogmerk ongewenste maatregel te zijn.”

De vragen werden door OP gesteld aan het gemeentebestuur, maar dat houdt zich afzijdig. “De organisatie van kaartverkoop toegangskaarten is een zaak van het Sportcentrum”, aldus het college van B&W.

Diverse redenen
Het Sportcentrum voert diverse redenen aan waarom gekozen is voor toegangsregistratie. “Tijdens hoogtijdagen voor de pandemie liepen de rijen voor de kassa soms enorm op, tot wel 500 mensen. Dat is zeer onwenselijk, vooral als het zwembad in de tijd dat mensen stonden te wachten ook uitverkocht raakte. Ons maximum aantal bezoekers is ongeveer 2500. Ik zie dit als een service maatregel. Je kunt op je gemak thuis of ter plekke met je telefoon een kaartje kopen en hoeft niet meer langs de kassa”, aldus Erik Groeneweg.

Daarnaast is het gemakkelijker om bezoekers te benaderen, wanneer hun gegevens bekend zijn, bijvoorbeeld bij een geconstateerde coronabesmetting. Groeneweg: “Voor het systeem werd toegepast, hebben medewerkers wel eens 1300 mensen moeten bellen om ze te waarschuwen dat er één klant in het bad was geweest met een positieve test. Nu kan dat met één berichtje.”

Overlastgevers
Het Sportcentrum bestrijdt de suggestie alsof de toegangsregistratie bedoeld zou zijn om eventuele overlastgevers gemakkelijk te kunnen achterhalen. Een medewerker van het zwembad zou dit verteld hebben tegen iemand van Onafhankelijk Papendrecht.

“Er is in een aantal zwembaden onrust over toenemende overlast van jongeren, en een ‘bijvangst’ van de online-kaartverkoop is dat het voor kwajongens minder gemakkelijk wordt om anoniem te klieren. Dit is echter zeer nadrukkelijk niet de reden waarom de online kaartverkoop is ingesteld”, reageert Erik Groeneweg.

Slechte ervaringen
De fractie van OP is niet tevreden met de reactie. “Met het opslaan van persoonsgegevens en de bewaring ervan hebben we in het verleden niet altijd goede ervaringen opgedaan. Het is onze politieke taak om die grenzen nauwlettend te monitoren”, reageert Ruud Lammers van Onafhankelijk Papendrecht.

“Zwemmen in Papendrecht kan wat ons betreft net zo goed zonder persoonsregistratie. Persoonsregistratie gaat teveel uit van wantrouwen bovendien. Als mensen een badenkaart kopen, prima, maar registratie hoort een individuele keuze te zijn. Nu wordt de klant verplicht zich te registeren en dat gaat ons, zeker nu de spoedwet is ingetrokken, een stap te ver.”

De partij overweegt om de autoriteit persoonsgegevens hiernaar te laten kijken.

Tekst: Het Kontakt