Verkeersveiligheid bij scholen in de Drechtsteden kan beter

0
202
Foto: Dennis Koorevaar, RTV Dordrecht

REGIO – Gekke bochten, foutparkeerders of onoverzichtelijke situaties. De verkeersveiligheid rondom scholen in de Drechtsteden laat op diverse plekken nog te wensen over, blijkt uit een rondvraag van RTV Dordrecht. Meer dan dertig scholen uit de regio dingen dan ook mee naar een Verkeersplein van de ANWB, om zo in ieder geval de leerlingen beter voor te kunnen bereiden op verschillende verkeerssituaties.

Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat ongeveer de helft van de leraren en weggebruikers de indruk heeft dat kinderen minder veilig door het verkeer bewegen, door afgenomen fietsvaardigheden en een gebrek aan verkeersinzicht. Kinderen fietsen steeds minder, terwijl kinderen die praktijkervaring opdoen zich eerder bewust zijn van de gevaren in het verkeer. Een Verkeersplein moet daar dus aan bijdragen aan die ervaring. In de Drechtsteden zijn er drie scholen in de race voor zo’n plein. Het gaat om de Henri Dunantschool uit Sliedrecht, de Viermaster uit Papendrecht, de Fontein uit Dordrecht (locatie Douwe Aukesstraat). Daarbij dingen ook scholen uit Hendrik-Ido-Ambacht en Alblasserdam mee.

Druk of onoverzichtelijk
De Papendrechtse basisschool de Viermaster ligt tussen het Willem de Zwijger College en een andere basisschool in. Het Van der Palmpad heeft volgens Anita Baggerman, docent van de kleuters, een onoverzichtelijke bocht. “Zeker als daar auto’s staan wat niet de bedoeling is, is het overzicht verdwenen”, zegt zij tegen RTV Dordrecht.

“We zijn continu in gesprek met de gemeente. Zo hebben ze al paaltjes neergezet en is de straat een eenrichtingsweg geworden.” Daarbij is er een gele lijn te zien die duidelijk moet maken dat je er niet met de auto mag stilstaan. “Ook is er wel eens gecontroleerd. Een keer is er een bon uitgeschreven door een agent in burger. Het gaat dan een paar weken goed, maar al snel staan er weer geregeld auto’s in de bocht.”

‘Kwestie van tijd’
Dagmar Hildebrand is directeur van de Henri Dunantschool in Sliedrecht: “We liggen aan de rand van het winkelcentrum. Daar kan het zeker rond de begin- en eindtijden van de school erg druk zijn. Als mensen even snel een pakketje moeten ophalen, zetten zij al snel de auto op de stoep.” Daarbij wijst ze naar de plek, precies voor de ingang van de school. “We zouden hier bijvoorbeeld graag paaltjes hebben, om zo de auto’s hier weg te houden.” Sliedrecht wordt de komende jaren ingericht volgens het STOMP-principe. Dat staat voor de volgorde Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteit als service en Particulier vervoer. Denk daarbij aan je eigen auto. “We zijn in het algemeen een veilige gemeente, als je kijkt naar de verkeersveiligheid”, laat een woordvoerder weten. “Daar zijn we dan ook trots op.”

Bij beide scholen zijn vooralsnog geen ongelukken gebeurd. Maar volgens Anita Baggerman is het een kwestie van tijd. “Je moet er niet aan denken dat het gebeurd, maar stel je voor dat een kind tussen de auto’s door over het hoofd wordt gezien.”

Dordrecht
In Dordrecht wordt stapsgewijs gewerkt aan het verbeteren van twintig gevaarlijke kruispunten in de stad. Daarbij zijn er ook een aantal aandachtspunten rondom scholen. “Basisschool de Fontein in de Douwe Aukesstraat staat in een woonstraatje en dat is in principe geen onveilige schoolomgeving”, laat de gemeente in een schriftelijke reactie weten. “Het schoolterrein grenst wel aan de M.H. Trompweg, daar is het een stuk drukker. De gemeente gaat de weg rondom het Admiraalsplein opnieuw aanleggen. Het deel tussen de Van Spilbergenstraat en de Karel Doormanweg (het deel waar de school aan grenst) gaan we inrichten als 30-km-zone. Aan beide zijden komen ook inritconstructies, verwachting is dat op dit stuk weg het daardoor rustiger wordt. De gemeente weet dat men de situatie onveilig vindt, maar cijfers van ongevallen/ongelukken onderbouwen niet dat de situatie daadwerkelijk onveilig is.”

Zwijndrecht
“In Zwijndrecht willen we de schoolroutes zo goed mogelijk in kaart brengen”, laat een woordvoerder weten. “Daarbij willen we de knelpunten zo snel mogelijk aanpakken. Daarbij kijken we ook of een weg niet al aan een opknapbeurt toe is, zodat we de maatregelen tegelijkertijd kunnen nemen. Als het belang en met name de veiligheidswinst groot genoeg is en het heeft ten opzichte van de andere projecten voldoende prioriteit, dan halen we dat project naar voren.”

Al met al zijn er dus in iedere gemeente nog wel wat winsten te behalen. Bij iedere school staan de verkeerslessen en het Verkeersplein dan ook hoog op de prioriteitenlijst.

Dit is een verhaal van onze mediapartner RTV Dordrecht.