Ziekteverzuim onder kappers en supermarktmedewerkers

0
585

Foto: mediapartner Rijnmond
REGIO – Supermarkten en kappers gaan gebukt onder ziekteverzuim door de omikrongolf. Brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) heeft zelfs gewaarschuwd voor lege schappen. Daarom roepen beide sectoren nu op om de quarantaineregels te versoepelen. “Werknemers doen nu meer dan wat ik van ze kan vragen.”

Bij Plus Both in Rotterdam-Zuid is het dagelijks puzzelen. Het probleem is niet alleen dat personeelsleden in quarantaine moeten wanneer zij covid hebben, maar ook dat zij moeten thuisblijven zodra familieleden of huisgenoten covid hebben. Eigenaar Arnold Both kijkt daarom reikhalzend uit naar versoepelingen. “We hebben iedere dag uitval”, zegt hij.

Doordat er minder personeel beschikbaar is, komt er meer druk op de schouders van het supermarktpersoneel te liggen. “Af en toe ga je echt met een traantje naar de kantine, omdat je het niet aankunt”, vertelt Elroy Fernando, die bij Plus Both werkt. “Voor de klanten doe je even een masker op je gezicht, maar thuis doe je die af. Dan sta je ineens verdrietig thuis.”

Krappe arbeidsmarkt
“Werknemers doen nu meer dan wat ik eigenlijk van ze kan vragen”, bevestigt Both. “De arbeidsmarkt is al een tijd krap en nu komt dit er nog bij.” De oplossing? “Volgens mij kunnen de quarantaineregels soepeler, zeker met de huidige variant”, denkt Both. “Dan hebben we wat meer armslag en hoeven we geen roofbouw op onze mensen te plegen.”

Ook Fernando zit te springen om meer handjes op de werkvloer. “Als het druk is en ik ineens bij de kassa moet bijspringen, dan kan ik wel schreeuwen. ‘Kunnen jullie mij even met rust laten?!’ Maar dat gaat niet, want de kassa gaat voor.” Zo kan het écht niet veel langer denkt hij. “Ik zei laatst tegen een collega: de emmer is vol en ik weet niet hoe lang ik het nog volhoud.”

Toch besmet
Kappers daarentegen kampen niet met lege schappen, maar gewoon met te weinig mensen. Zo ook Christiaan Lifestyle Salon & Spa in Rotterdam. Twee van de vier kappers van de Salon aan de Nieuwe Binnenweg zitten thuis. Beiden zijn gevaccineerd en hebben hun booster gekregen, maar liepen toch corona op. Ook één van de schoonheidsspecialisten is afwezig. Zij wacht op de testuitslag en ligt ondertussen met koorts en keelpijn op bed.

Normaal zouden collega’s aanbieden om door te werken, maar om 17:00 uur moeten de deuren dicht. Aan de andere kant, de werknemers werken al fulltime en vaak kunnen hun kinderen niet naar school door besmettingen. “Al zouden ze kunnen overwerken, dan had ik het ze niet graag gevraagd,” vertelt manager Brenda van den Boogert-Castenmiller.

‘Dan ga ik wel naar een andere salon’
Voor Van den Boogert-Castenmiller betekent dit dat ze klanten moet teleurstellen en dat is het laatste wat je als ondernemer wilt, zegt ze. Zeker als je na een lockdown eindelijk weer open mag. Nu is ze juist bezig met de afspraken te verzetten. Terwijl ze bezig is bellen weer nieuwe klanten, die een afspraak willen maken. “Kan jij even opnemen?” vraagt ze aan de stagiair, terwijl Van den Boogert-Castenmiller een afspraak verplaatst.

Hoewel zij graag weer naar de kapper willen, tonen de klanten vaak begrip. Anderen worden boos en roepen dat ze dan wel naar een andere kapper gaan. “Daar kan ik alleen maar op reageren met: ‘Ik snap het, ik hoop dat je erna weer terugkomt’”, geeft Van den Boogert-Castenmiller aan. Maar daar is ze niet gerust op. “Je houdt je hart vast voor volgende week.”

Dit artikel is afkomstig van onze mediapartner Rijnmond