Zwembad vraagt geen gegevens woonadres meer

0
388

PAPENDRECHT – Bezoekers van het zwembad in het Sportcentrum hoeven niet langer hun adres in te vullen bij het online kopen van een kaartje. Wel moeten zij hun naam en e-mailadres opgeven.

Afgelopen zomer ontstond commotie over het feit dat het zwembad iedereen verplichtte online kaarten te kopen, waarbij dus ook het adres moest worden ingevuld. Onafhankelijk Papendrecht sprak hier bij monde van Ruud Lammers schande van. Het college van B&W werd door een motie gedwongen met de directie van het zwembad te gaan praten. hierbij bleek dat er om meer gegevens van de bezoekers werd gevraagd dan bij wet is toegestaan. Het reserveringssysteem is nu aangepast.

Twee redenen
In een bij het antwoord van het college gevoegde brief schrijft zwembaddirecteur Erik Groeneweg dat er twee redenen waren om de online kaartverkoop in te voeren. Als eerste geeft hij aan dat “tijdens hoogtij-dagen voor de pandemie de rijen voor de kassa soms enorm opliepen, tot wel 500 mensen. Dat is zeer onwenselijk, vooral als het zwembad in de tijd dat mensen stonden te wachten ook uitverkocht raakte. Ons maximum aantal bezoekers is ongeveer 2.500. Ik zie dit als een service maatregel. Je kunt op je gemak thuis (of ter plekke met je telefoon) een kaartje kopen en hoeft niet meer langs de kassa.”

Vervolgens zegt hij over de coronaperiode: “In tijden van Corona was er geen andere keuze. De medewerkers van het Zwembad moesten immers mensen kunnen waarschuwen als er een persoon met een besmetting in het zwembad was geweest. Voor het systeem werd toegepast, hebben medewerkers wel eens 1.300 mensen moeten bellen om ze te waarschuwen dat er één klant in het bad was geweest met een positieve test. Nu kan dat met één berichtje.”

Geen ID
Groeneweg maakt duidelijk dat niemand bij het binnengaan van het complex een identiteitsbewijs hoeft te tonen, zoals in de pers gesuggereerd was. Ook geeft hij aan dat de gegevens worden bewaard in overeenstemming met de AVG. Dit is voor een periode van zeven jaar in verband met de belastingwetgeving.

Over de opmerking dat dat deze maatregel te maken zou hebben met de bestrijding van vandalisme/agressie en dat soort zaken, zegt de zwembaddirecteur: “Er is in een aantal zwembaden onrust over toenemende overlast van jongeren, en een ‘bijvangst’ van de online-kaartverkoop is dat het voor kwajongens minder gemakkelijk wordt om anoniem te klieren. Dit is echter zeer nadrukkelijk niet de reden waarom de online kaartverkoop is ingesteld.”