PAPENDRECHT – Boskalis heeft 2020 boven verwachting goed weten af te sluiten met een brutowinst van €404 miljoen. Wel was 2020 zeer turbulent en uitdagend.
De netto operationele winst bedroeg €90 miljoen. Daarenboven is ondanks COVID-19 beperkingen veel nieuw werk aangenomen, waarmee het orderboek tot een recordhoogte van €5,3 miljard toenam. De balans is verder versterkt en de netto kaspositie is verbeterd tot €439 miljoen.
De uitbraak van COVID-19 heeft verstrekkende gevolgen gehad voor Boskalis. De langdurige internationale reisbeperkingen en de stringente quarantainemaatregelen hebben projecten buiten Europa getroffen, in het bijzonder bij de bagger divisie. Bij de Offshore Energy divisie had men vooral last van de onverwachte forse daling van de olieprijs, waardoor de vraag in de offshore-markt daalde.
In het segment Dredging & Inland Infra is de omzet met 13% afgenomen bij een lagere winstmarge. Deze ontwikkeling is grotendeels te wijten aan COVID-19. De pandemie heeft bij enkele grote projecten vertragingen veroorzaakt en bovendien hebben de mondiale reisbeperkingen en quarantainemaatregelen geleid tot operationele inefficiënties. De grootste omzetbijdrage kwam vanuit projecten in Zuidoost-Azië, het Indisch subcontinent, het Midden-Oosten, Canada en de Nederlandse markt.
De financiële positie van Boskalis is onverminderd sterk en in het tweede halfjaar verder verbeterd. Per jaareinde was Boskalis netto schuldenvrij met een kaspositie van €439 miljoen, daar waar de netto-kaspositie aan het begin van 2020 nog €26 miljoen bedroeg.
De orderportefeuille is met ruim 12% toegenomen tot een recordhoogte van €5.306 miljard. In het vierde kwartaal heeft Boskalis met succes het baggerproject voor de nieuwe luchthaven in Manilla verworven. Met een geschatte waarde van €1,5 miljard betreft dit het grootste project dat Boskalis ooit heeft aangenomen.
Peter Berdowski, CEO Boskalis is tevreden over de prestaties: “Op de kop af twaalf maanden geleden presenteerden wij vol vertrouwen ons nieuwe driejarige business plan. Daags erna voeren wij een dikke corona-mist in en vielen vele zekerheden weg. Direct daarop gingen wij aan de slag om een crisisplan op te stellen, waarbij de veiligheid van onze collega’s voorop stond.”
“Naast de gezondheid van onze collega’s lag de prioriteit daarbij op de continuïteit van de business. Projecten moesten zoveel mogelijk doorlopen, schepen blijven varen en kasstromen worden gemaximeerd. Met tal van creatieve oplossingen hebben we de projecten en schepen weten af te lossen. We hebben eigen testfaciliteiten opgezet en waar nodig vliegtuigen gecharterd en daarmee duizenden collega’s over de hele wereld weten te vervoeren. We hebben steun geboden aan de thuiswerkers en doen er alles aan om verplichte quarantaineperiodes dragelijk te maken. Terugkijkend op al deze uitdagingen is het des te indrukwekkender wat we in 2020 met elkaar hebben gepresteerd.”