Landelijke luistercampagne op Station Rotterdam Centraal

0
713

ROTTERDAM – In de Week tegen Eenzaamheid begint de Luisterlijn de landelijke campagne ‘De kunst van het luisteren’. De campagne moet ervoor zorgen dat mensen weer naar elkaar gaan luisteren. Op 5 oktober kunnen mensen de kunst van het luisteren ervaren op Station Rotterdam Centraal.

“Luisteren lijkt zo vanzelfsprekend, maar toch komt hier meer bij kijken. Het is goed om bewust te zijn hoe je luistert, want luisteren is meer dan alleen maar zwijgend toehoren”, zegt Leo Noordegraaf directeur-bestuurder bij de Luisterlijn. “Mensen voelen zich vaak niet gehoord. Hierdoor kunnen onbegrip, vooroordelen, maar ook eenzaamheid het gevolg zijn.”

Ervaar de kunst van het luisteren
Dat moet veranderen, vindt de Luisterlijn. “Echt luisteren naar de gevoelens en behoeftes van een ander kan het verschil maken. Juist bij mensen die zich eenzaam voelen.” De campagne gaat daarom – in samenwerking met NS en ProRail – van start tijdens de Week tegen Eenzaamheid, van 30 september tot en met 8 oktober. Op verschillende NS-stations in Nederland, waaronder Rotterdam Centraal, kunnen mensen hun luistervaardigheid testen en meer te weten komen over écht luisteren.

Station als ontmoetingsplaats
Ans Rietstra, COO ProRail:” Op het station en in de trein komen dagelijks veel verschillende mensen samen. Het zijn bij uitstek plekken waar je nieuwe en andere mensen tegenkomt. In de Week tegen de Eenzaamheid willen NS en wij samen met de Luisterlijn zorgen voor meer verbinding. Want ik vind oprecht luisteren heel waardevol. Ik noem dat soort aandacht het nieuwe goud.”

Eelco van Asch, lid Raad van Bestuur NS, vult aan: “Het afgelopen jaar heeft iedereen gemerkt hoe belangrijk echt contact is. Als al onze reizigers wat vaker iemand aanspreken en echt het verhaal van iemand horen, kunnen we het verschil maken in de strijd tegen eenzaamheid.”

Kijk voor meer informatie en data op deluisterlijn.nl/kunstvanhetluisteren.

Over de Luisterlijn
De Luisterlijn is dag en nacht beschikbaar voor een vertrouwelijk gesprek, per telefoon, chat en mail. Door te luisteren helpen de 1.500 vrijwilligers mensen om zorgen, pijn en verdriet (even) het hoofd te bieden. Zij werken thuis of vanuit een van de 28 locaties. De vrijwilligers krijgen deskundige training en continue begeleiding.