Peter de Liefde: Nieuwe telefoon

0
359
Foto: RTV Papendrecht

Vorige week heb ik een nieuwe telefoon gekocht. Mijn oude Sony was kapot. Ik kon zien dat ie nog werkte want hij maakte dezelfde geluiden als normaal, maar op het scherm was niets meer te zien.

Mijn eerste gevoel bij ICT problemen is altijd dat ik iets verkeerd doe. Dat is fase 1. Ik denk dan dat ik een halve digibeet ben of gewoon een oude lul.

Aan het eind van fase 1 begin ik te denken dat het misschien niet aan mij ligt en dat het ding gewoon gerepareerd moet worden. Ik besluit naar de T-Mobile winkel te gaan en bereid me er mentaal op voor dat ik daar lichtelijk voor lul zou kunnen gaan staan als blijkt dat er nog een ander knopje op de telefoon zit waar ik geen weet van heb. Daar aangekomen word ik fantastisch geholpen. Ik krijg het gevoel dat het de normaalste zaak van de wereld is en ik krijg meteen een nieuw toestel aangeboden voor een paar euro per maand extra. Trots kom ik thuis met mijn nieuwe telefoon. Ik pak hem uit en wil via Google mijn contactdata e.d. installeren. Dat lukt niet. Ik kan zelfs niet bellen. Dan bedenk ik dat ik de simkaart eerst moet overzetten. Op mijn oude telefoon weet ik de simkaart te vinden, het sleufje op mijn nieuwe echter niet.

Nu kom ik in fase 3. Dat is de fase dat ik boos word en niet snap hoe ze deze moderne apparatuur zo verschrikkelijk gebruikersonvriendelijk kunnen maken. Uiteindelijk vind ik het sleufje en val toch even terug in fase 1: het lag aan mij, ik ben een digibeet. Omdat ik in Google drie maal een verkeerd (want oud) password invul, moet ik 24 uur wachten op een nieuwe. Op slinkse wijze weet ik de wachttijd te beperken door op mijn vaste computer naar mijn Gmail te gaan dat ik kan openen zonder password en door daar een nieuw password aan te vragen. Ik krijg een mail dat ik dat over zes uur ga ontvangen.

De volgende ochtend zit dat nieuwe password inderdaad in mijn mail, ik open google op mijn nieuwe telefoon en krijg meteen allerlei beleefde vragen die ik allemaal bevestigend beantwoord. Binnen een half uur is mijn telefoon geïnstalleerd met de juiste contactgegevens, apps etcetera. Nu zit ik in fase 4, ik vind de technologische vooruitgang een zegen voor de moderne mens en, zeer belangrijk, ik ben één van hen!

Reageren kan via: peter.deliefde@rtvpapendrecht.nl