Een zzp rekening en drie andere tips voor startende ondernemers

0
426

(Partnercontent)
Je hebt de knoop doorgehakt en besloten om je op het ondernemer pad te wagen. Maar waar begin je? Een tip van zakelijkbankieren is om in ieder geval een zakelijke rekening te openen. De reden hiervoor en drie andere tips voor startende zzp’ers lees je hieronder.

Open een ZZP-rekening
Op de website van de KvK is te lezen dat een zakelijke rekening niet verplicht is als je een bedrijf hebt, maar de instantie raadt het wel aan. Ook kun je kiezen voor een tweede privérekening. Een aparte rekening voor je inkomsten en uitgaven als zzp’er heeft een aantal voordelen. Zo maakt het je administratie een stuk overzichtelijker (blije boekhouder!), staat het professioneel en houd je privé en zakelijk makkelijker gescheiden.

Steek tijd in je huisstijl en website
Een visitekaartje afgeven doe je vooral digitaal, maar ook hier geldt dat je maar één kans hebt om een goede eerste indruk te maken. Presenteer je bedrijf daarom niet voordat je online alles op orde hebt. Dat betekent eerst met een grafisch ontwerper gaan zitten om een huisstijl te ontwikkelen en vervolgens met een web developer om je website of –shop op te zetten. Denk na over een passende domeinnaam. Search Engine Optimalization (SEO) is ook essentieel, je wilt tenslotte gevonden worden. Ben je zelf niet zo’n schrijftalent, besteed het schrijven van content voor je website dan uit aan een professional.

Zorg voor een goede werkplek
Zeker in het begin lijkt het verleidelijk om vanuit huis te werken om kosten te besparen. Niets mis mee, mits je een goede werkplek (bijvoorbeeld een thuiskantoor) tot je beschikking hebt en niet aan de keukentafel tussen de restanten van het ontbijt hoeft te werken. Een flexibele werkplek kost misschien wat, maar heeft als voordeel dat je meteen begint met het opbouwen van een netwerk van andere zzp’ers. En zo nu en dan wat sociaal contact is ook wel prettig.

Plan tijd in voor bedrijfsvoering en acquisitie
Je bent zzp’er geworden omdat je wilt doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt, maar in het begin moet je ook tijd investeren in je bedrijfsvoering. Zorg dat je binnengekomen mails snel beantwoordt, hou je administratie bij (en nee, een schoenendoos met bonnetjes is geen administratie) en stel die gevraagde offerte binnen een paar dagen op. Plan ook tijd in voor het werven van nieuwe opdrachten en/of klanten, het bijhouden van je social media, het bedenken van nieuwe content voor je website en het bijwonen van belangrijke events.