Rijkswaterstaat koelt bruggen met water

0
367

Foto’s: Rijkswaterstaat
REGIO – Sinds dinsdagmiddag 19 juli koelt Rijkswaterstaat onder meer de Merwedebrug bij Gorinchem (A27), Brug over de Noord (N915) en de verkeersbrug Dordrecht-Zwijndrecht. Bij de verkeersbrug Dordrecht-Zwijndrecht, Brug over de Noord en de Merwedebrug koelt een blusboot de onderkant van de brug met water. Als gevolg van de hitte wordt het oostelijke brugdeel van de Spijkenisserbrug niet meer gedraaid. Zeegaande scheepvaart kan gebruik maken van het westelijke brugdeel. Ook de verkeersbrug Dordrecht en de Brug over de Noord draaien voorlopig niet. Scheepvaart wordt via de eigen kanalen hierover geïnformeerd.

Koele bruggen
Door te koelen beperkt men het uitzetten van de stalen brugonderdelen vanwege de hoge temperaturen. Hiermee wil men hinder voor (vaar)weggebruikers en schade aan de bruggen voorkomen. Door hoge temperaturen zetten stalen brugonderdelen uit. Als dit te veel gebeurt kunnen bruggen niet meer goed open of dicht gaan. Om dit te voorkomen koelt men bij voortdurende en/of extreem hoge buitentemperaturen bruggen.


Monitoring door data uit sensoren

In 2020-2022 zijn op diverse stalen bruggen sensoren aangebracht die informatie geven over het effect van hitte en koelen op de brug. Het gaat om de Spijkenisserbrug (S102), Brug over de Noord (N915), Verkeersbrug Dordrecht (Brugweg Zwijndrecht), Haringvlietbrug (A29), Papendrechtsebrug (N3), Wantijbrug (N3) en de Merwedebrug (A27). Bij hitte kan Rijkswaterstaat op basis van de data besluiten om een koelplan in werking te stellen en maatregelen in te zetten. De beschikbare data helpt ook bij het efficiënt inzetten van materieel, waardoor kosten worden bespaard en hinder voor de omgeving beperkt wordt.