Foto: aangeleverd
REGIO – R-netbushokjes in de gemeenten Papendrecht, Molenlanden en Sliedrecht worden voorzien van groene sedumdaken. De provincie Zuid-Holland doet een proef, om te bepalen of een groen sedumdak een standaard mogelijkheid wordt bij de bouw van nieuwe R-netbushokjes.
Natuurlijke leefomgeving
Hoe kunnen wij het OV verder verduurzamen, werken aan een fijne leefomgeving en de lokale natuur versterken? Deze vragen vormden de start van een proefperiode met groene sedumdaken op R-netbushokjes. Tegelijkertijd onderzoekt de provincie hoe men natuurinclusief kan werken. Dit betekent dat men bouwt, inricht en leeft op een manier die bijdraagt aan een fijne leefomgeving en de lokale biodiversiteit en natuur versterkt.
Verduurzaming R-net
Vanuit het programma R-Net werkt men steeds aan nieuwe duurzame oplossingen. Zo rijden er bussen op waterstof en zijn de bushokjes gebouwd van materialen die lang mee gaan. Mocht er toch iets kapot gaan, dan zijn losse onderdelen gemakkelijk te vervangen. Ook wordt er energiezuinige ledverlichting gebruikt. Onderzoek naar groene daken is de volgende stap.
Groene sedumdaken
Deze groene daken worden ook wel sedumdaken genoemd. Dit komt omdat het dak gevuld wordt met sedumplanten. Dit zijn vetplanten, die goed tegen wisselende weersomstandigheden kunnen en weinig onderhoud nodig hebben. Ook zijn ze licht van gewicht, wat ideaal is voor een dak.
Een groen dak heeft veel voordelen. Het vangt water op, biedt voedsel voor insecten zoals bijen en vlinders, en werkt verkoelend in de zomer. Meer groen op het dak draagt bij aan een gezonde en prettige leefomgeving.
Waar vind je ze?
In juni is het eerste groene dak geplaatst bij de halte Jan van Nassauplein in Nieuw-Lekkerland. De haltes Markt van Matena en Viaduct N3 Oost in Papendrecht volgen in juli. In Sliedrecht is de halte Willem Dreespark van een groen dak voorzien, de halte Grienden volgt in september.
Doel proefperiode
Het komend half jaar onderzoekt de provincie hoe de planten groeien, hoe het onderhoud gaat en wat de reacties van de omgeving zijn. Op basis hiervan wordt bepaald of een groen sedumdak een standaard mogelijkheid wordt bij het bouwen van nieuwe R-netbushokjes.