Streekvervoer vandaag ontregeld door staking

0
327

REGIO – De chauffeurs van het streekvervoer leggen vandaag het werk neer tijdens een grote stakingsactie. Daardoor rijdt een aantal bussen van QBuzz, EBS, Arriva en Connexxion vandaag niet in de Drechtsteden, de Hoeksche Waard, op Voorne-Putten en op Goeree-Overflakkee. De staking is een initiatief van vakbond FNV, dat een betere cao en een verlaging van de werkdruk eist.

Het is vanochtend rustig op het busstation in Heijenoord waar enkele tientallen chauffeurs zich hebben verzameld. Onder hen ook Herman Visser, al 34 jaar chauffeur in het streekvervoer. Hij is eigenlijk vrij, maar besloot zich bij de staking aan te sluiten om zijn collega’s een hart onder de riem te steken.
“Het is jammer dat we nu toevallig met twee bonden zitten”, zegt Visser, verwijzend naar het feit dat vakbond CNV op 4 februari al akkoord ging met een nieuwe cao. Zij hebben zich dan ook niet aangesloten bij de staking. “Zij zijn akkoord gegaan, wij niet’, zegt Visser. “Het moet in orde zijn.”

Werkdruk levert problemen op
Met ‘in orde’ doelt de ervaren chauffeur op een flinke verlaging van de werkdruk. “Als je vrij bent wordt je constant gebeld of je kan komen werken. Als je twee vrije dagen hebt, vragen ze of je er één wilt werken. Dan zijn er toch een hoop die dat doen. Als je niet gaat, wordt je toch met een scheef oog aangekeken.”
Het rondkrijgen van de roosters onder de chauffeurs levert aardig wat hoofdpijn op volgens Visser, al helemaal voor de chauffeurs die op de reservediensten zitten. “Dan is het maar afvragen wat je krijgt. Dan kun je een dag van tevoren horen dat je een vroege dienst of een late dienst hebt en heb je je maar aan te passen.”
Een ander pijnpunt is de aanwas van nieuwe chauffeurs, of eigenlijk het gebrek aan verse collega’s. Herman stopt zelf op 9 december met werken. Hij hoopt dat de chauffeurs die hem gaan vervangen eerlijk worden behandeld. “Dat personeel moet wel een volledig contract krijgen. Gewoon een fulltime contract zodat die mensen een fatsoenlijk salaris krijgen. Maar dat doen ze niet. Meestal zijn het contracten van 25 uur of 30 uur. Als jij een gezinnetje hebt, is dat niet veel.”

Zekerheid voor jonge chauffeurs
Dat ziet ook Peter van Domburg van vakbond FNV. Hij zit ruim 30 jaar in het streekvervoer en wil zekerheid voor jonge chauffeurs, ook op lange termijn. Zo is er momenteel een tijdelijke regeling dat chauffeurs een jaar eerder met pensioen kunnen gaan. Als het aan Van Domburg ligt, wordt dat een permanente regeling.
“Als je als beginnende chauffeur in dienst komt, moet je een bepaalde zekerheid hebben. Zeker in deze tijd waarin het moeilijk is om aan mensen te komen”, zegt de vakbondsman. “Er gaan heel veel mensen met pensioen. Zij kunnen er nu een jaar eerder uit, maar dat willen we vastleggen zodat mensen een overzichtelijk leven gaan krijgen en op een normale manier hun pensioen kunnen halen.”

Onzekerheid voor reizigers
Daar staakt het personeel vandaag dus voor. Toch erkent Van Domburg ook dat niet alle chauffeurs zich bij de staking zullen aansluiten. Dat zou namelijk betekenen dat zij niet meer worden uitbetaald door hun werkgever, maar vanuit de stakingskas. Dat is voor veel chauffeurs toch een financiële domper.
“Daarom zal het voor een aantal mensen net een brug te ver zijn”, zegt Van Domburg. “Maar ik denk aan de toekomst van alle chauffeurs in Nederland. We willen een signaal afgeven dat het zo niet langer kan. We moeten steeds flexibeler worden, dus er moet een goede regeling komen.”

Voor de reizigers die gebruik willen maken van het streekvervoer levert de staking veel onduidelijkheid op. Omdat individuele chauffeurs besluiten of ze wel of niet gaan staken is de dienstregeling flink ontregeld. “Het wordt moeilijk”, geeft Van Domburg toe. “Het ene uur zal er wel een bus rijden, het andere uur niet. Dat is de realiteit, anders moeten ze ons allemaal binnenhouden.”