Deel 3 van “Kroniek van de luchtoorlog ……”

0
388

PAPENDRECHT – Vanaf volgende week is er een nieuw deel (III) beschikbaar van de Kroniek van de luchtoorlog boven de Alblasserwaard en het Eiland van Dordrecht  door Pieter van Wijngaarden (ISBN 978-94-6443-611-2).

In dit nieuwe deel over de luchtstrijd boven de Alblasserwaard en Eiland van Dordrecht worden de jaren 1940 en 1941 besproken. Op het voorblad van het boek prijkt een foto van de Nederlands/Britse ferry-pilote, Veronica Innes Volkersz ‘Veronica X’ genaamd. Zij transporteerde vliegtuigen van de Royal Air Forces en was gestationeerd in Engeland.

Göring
Rijksmaarschalk en opperbevelhebber van de Duitse luchtmacht Hermann Göring beloofde het Duitse volk in 1940 dat, ‘indien ook maar één bom op Duitsland zou vallen, ze hem “Meier” mochten noemen’. Het duurde niet lang of een lange reeks van bombardementen volgde op alle grote steden van Duitsland, inclusief op het Ruhrgebied, het hart van de Duitse industrie.

Kerktorens
De meeste van deze vluchten vonden plaats boven het Nederlandse grondgebied, vooral boven de Alblasserwaard en het Eiland van Dordrecht. In de boeken van de Papendrechtse auteur Pieter van Wijngaarden, worden ze allemaal genoemd, op datum, tijdstip en welke vliegtuigen er verloren gingen. De meldingen zijn afkomstig uit de authentieke, handgeschreven boeken van de Uitkijk- en Luisterdiensten die zich bevonden op kerktorens, maar soms ook op molens. Deze gegevens werden op hun beurt vergeleken met de rapporten van de vliegers. Deze informatie werd vergaard uit buitenlandse archieven.

Een voorbeeld
“Donderdag 24 op vrijdag 25 oktober 1940:
De waarnemers zijn A. Borsje en J. Borstlap van de kerktoren te Gorinchem. Om 00.48 uur wordt er motorgeronk gehoord boven Sliedrecht. Zes minuten later wordt er een zwaar bombardement richting Dordrecht waargenomen. Er vielen tientallen lichtfakkels en er was een vuurgloed waarneembaar. Achteraf bleek dat een Britse Wellington-bommenwerper boven het westelijk deel van Sliedrecht een aantal bommen had laten vallen. Een groot aantal huizen raakten hierbij beschadigd. De bommen waren volgens de vluchtrapporten bedoeld voor de spoorlijn ter hoogte van de Baanhoek, richting Dordrecht.”

Verder wordt in deel 3 uitvoerig ingegaan op andere facetten tijdens de luchtoorlog, zoals: Verbindungsstelle Niederlande te Papendrecht, Vorposte-schepen, parachutefakkels en verschillende type bommen, nachtjagers, gedetailleerde beschrijvingen van de Duitse doelwitten, bunkers en afweerstellingen met de regimenten, Nederlandse vliegvelden, condensstrepen in de lucht, rookgordijnsinstallaties en allerlei andere bijzonderheden verband houdend met de luchtstrijd.

Voor meer informatie: elviravanwijngaarden@gmail.com .