Nergens stond je zo lang in de file als in onze regio

0
266
Foto: Rijkswaterstaat

REGIO – We hebben met z’n allen (degenen met een auto althans) het afgelopen jaar flink meer in de file gestaan. Volgens cijfers van Rijkswaterstaat is het aantal uren oponthoud op de weg tussen december 2021 en april 2022 toegenomen met maar liefst 21,6 procent. En verreweg de meeste van die files stonden bij ons in de regio.

Van de tien trajecten in Nederland waar je het meeste reistijdverlies oploopt, liggen er zeven in de regio Rijnmond.

Het gaat om de A20 tussen Rotterdam-Schiebroek en Rotterdam-Crooswijk (twee trajecten), de A4 tussen Delft en knooppunt Kethelplein, de A20 tussen Moordrecht en Nieuwerkerk aan den IJssel (twee trajecten), de A27 tussen Lexmond en Noordeloos en de A27 tussen Industrieterrein Avelingen en de Merwedebrug bij Gorinchem.

In het rapport van Rijkswaterstaat worden ‘oplossingswegen’ genoemd die de hinder op de bovenstaande trajecten moeten verminderen, maar dat kent nog wat haken en ogen. Volgens het rapport zorgt de huidige stikstofproblematiek er namelijk voor dat er voorlopig geen besluiten over infrastructuur worden genomen. Dat betekent dat de ‘oplossingen’ lang op zich laten wachten.

Neem bijvoorbeeld de A16 Rotterdam, die de drukte op de A20 tussen Hoek van Holland en Gouda moet verminderen. Die wordt pas in 2025 opengesteld. De uitbreiding van de A4 Haaglanden begint in 2025 en is pas in 2028 klaar, en voor de A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda is nog niet eens een startdatum bekend.

Vier oorzaken
Hoe ontstaan die files? In het rapport worden vier oorzaken genoemd: incidenten, ongevallen, werkzaamheden en hoge intensiteit (drukte). Het overgrote deel van de files, 67 procent, wordt veroorzaakt door gewoon heel veel drukte op de weg. 17 procent is te wijten aan ongevallen, 8 procent aan incidenten en 7,3 procent aan geplande en ongeplande werkzaamheden.

Ook het loslaten van de coronamaatregelen en het thuiswerkadvies begin dit jaar heeft de filezwaarte weer flink doen toenemen.

Dit verhaal is afkomstig van onze mediapartner Rijnmond.