Minder bussen door staking, treinen en stadsvervoer in Rotterdam

0
394

REGIO – Door een staking van ov-medewerkers rijden vrijdag in vrijwel het hele land minder bussen. Ook in onze regio ondervinden reizigers hinder van de staking, die wordt georganiseerd door vakbond FNV.

Leden van de vakbond zijn ontevreden over de werkomstandigheden en leggen daarom vandaag het werk neer. De treinen van NS en het stadsvervoer in Rotterdam volgen de gewone dienstregeling.
“Het is een belangrijke dag, want er staat veel op het spel”, vertelt Marijn van der Gaag, bestuurder van FNV Streekvervoer. “Het gaat om de toekomst van het ov, maar vooral ook om de positie van de werknemers. Er moeten oplossingen komen.”

Rennen naar de wc
Met als slogan ‘Red het ov’ verzamelen naar verwachting enkele duizenden buschauffeurs zich vrijdagmiddag in Den Haag. Ze staken voor een nieuwe en betere cao, met een hoger salaris. Een deel van de chauffeurs en vakbondsleden komen eerst samen bij een busstation in Heinenoord, vanuit waar zij later naar Den Haag vertrekken.

“We willen betere arbeidsvoorwaarden. De loonsverhogingen blijven achter”, legt één van hen uit. “We hebben bijvoorbeeld minder plaspauzes. Op Zuidplein moet ik rennen naar de wc en dan ben ik alsnog drie minuten te laat weg.” En ook de onregelmatige werktijden spelen haar parten. “Het is vermoeiend. Soms laat, soms vroeg.”

Structurele problemen
De structurele problemen binnen het streekvervoer moeten dus opgelost worden, vindt Van der Gaag. “De werkdruk is hoog en wordt nog hoger doordat het personeelstekort blijft oplopen. Ook het ziekteverzuim moet opgelost worden, want dat maakt het ov kwetsbaar.”

Niet alleen de werknemers ervaren problemen door het beleid, maar volgens Van der Gaag worden ook de reizigers gedupeerd. “Doordat dubbele lijnen systematisch geschrapt worden, staat er nog weinig van de dienstregeling overeind. We willen mensen de auto uit krijgen, het ov in, maar op deze manier jaag je ze juist weg.” Dat vindt hij kwalijk. “De regio moet bereikbaar zijn voor iedereen.”

Hinder voor reizigers
Dat reizigers door de staking hinder ondervinden, betreurt de vakbond. “We vinden het heel vervelend voor de reizigers, maar de situatie voor de werknemers is op dit moment niet houdbaar. We maken als vakbond gebruik van ons actierecht”, legt Van der Gaag uit. “Op dit moment is het een tikkende tijdbom.”

De NS en stadsvervoerder RET doen niet mee aan de staking. Daarom wordt op het spoor en door trams en metro’s in Rotterdam de gewone dienstregeling gereden. Een deel van de RET-buschauffeurs valt wel onder de cao-streekvervoer en staakt daarom wel. Ook de vakbond CNV staakt niet, waardoor een deel van het streekvervoer blijft rijden.

Dit artikel is afkomstig van onze mediapartner Rijnmond.