FNV staking openbaar vervoer

0
619

REGIO – Vakbond FNV heeft aangekondigd op 19, 20 en 21 oktober te staken. FNV is het niet eens met de huidige cao OV 2021-2022 die al formeel is afgesloten en wordt uitgevoerd. De vakbond heeft haar leden om die reden dit jaar al een paar keer eerder opgeroepen om te staken. Dit levert overlast op en dupeert reizigers. De aangesloten VWOV-bedrijven konden tijdens de eerdere FNV-stakingen gemiddeld 70% van de dienstregeling wel uitvoeren. De VWOV roept vakbond FNV op om de staking van 19, 20 en 21 oktober op te schorten en te komen praten over de nieuwe cao OV 2023.

Staken heeft geen zin
De werkgevers hebben meerdere malen aangegeven dat zij niet meer met FNV in gesprek gaan over de cao
OV 2021-2022, die nog tot eind dit jaar van kracht is. De werkgevers hebben samen met vakbond CNV een
contract getekend voor de cao OV 2021-2022. Fred Kagie: ‘De FNV-staking voor de cao OV 2021-2022 heeft
geen enkele zin. Het heeft alleen maar nadelen: het dupeert de reizigers, het kost de stakende
medewerkers geld, het kost de ov-bedrijven geld en het schaadt de betrouwbaarheid van het vervoer en
het aanzien van de sector.’

Dreigen met staken en onderhandelingen over nieuwe cao gaan niet samen
De werkgevers willen graag zo snel mogelijk in gesprek over een nieuwe cao voor 2023, maar met het FNV
gaat dat nu niet. FNV-leden kunnen en mogen staken omdat zij het niet eens zijn met de afspraken voor de
afgesloten cao 2021-2022. FNV-leden kunnen nu niet staken over de cao 2023. Staken kan pas als partijen
helemaal uitonderhandeld zijn. De onderhandelingen voor de cao 2023 moeten nog beginnen. De
werkgevers kunnen niet inhoudelijk met een partij in gesprek over een nieuwe cao, terwijl diezelfde partij
gelijktijdig met stakingen dreigt voor de huidige cao. Dit terwijl de huidige cao rechtsgeldig is en al wordt
uitgevoerd. Dan lopen onderwerpen, onderhandelingen en de inzet van alle partijen door elkaar.

Medewerkers die vallen onder de cao Openbaar Vervoer 2021-2022, krijgen nog dit jaar een eenmalige
uitkering van €1.000,- bruto. Dat is de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV)
overeengekomen met vakbond en cao-partner CNV. Fred Kagie, voorzitter van de VWOV: ‘Iedereen merkt
dat het leven duurder is door de stijgende energieprijzen en de hoge inflatie. Medewerkers hebben
behoefte aan direct merkbare oplossingen. Met vakbond CNV zijn we hierover in gesprek gegaan, de extra
uitkering is het resultaat van deze gesprekken.’ De VWOV vertegenwoordigt de bedrijven Arriva, EBS,
Keolis Nederland, RET, Transdev en Qbuzz.

Blik op de toekomst
Kagie: “De cao OV 2021-2022 loopt nog tot 31-12-2022. We richten onze blik samen met de vakbonden
graag op de toekomst. We willen zo snel mogelijk constructief met in gesprek over de nieuwe cao vanaf 1-
1-2023. De wereld is in hoog tempo veranderd, de kosten voor levensonderhoud zijn enorm gestegen. Dat
is ook de reden dat we nu al een stap maken met deze eenmalige uitkering van €1.000,-. We willen ook in
de nieuwe cao voor 2023 goede afspraken maken voor een toekomstbestendige sector. Als we op tijd
starten, kan de nieuwe cao direct op 1-1-2023 ingaan, in plaats van later met terugwerkende kracht. Maar
zolang er door FNV gedreigd wordt met stakingen over de huidige cao 2021-2022, zijn gesprekken over de
nieuwe cao 2023 met het FNV voor ons niet mogelijk.”

De VWOV vertegenwoordigt de bedrijven Arriva, EBS, Keolis Nederland, RET, Transdev en Qbuzz