Vrachtwagen in z’n achteruit op drukke A16

0
556
Foto: Marcel Vastenhoud, RTV Dordrecht

REGIO – Je gelooft je ogen niet: een vrachtwagenchauffeur rijdt met een oplegger met meerdere auto’s op de A16, van Breda richting Rotterdam. Hij merkt te laat dat hij een tunnelbuis van de Drechttunnel in dreigt te rijden waar vrachtwagens niet in mogen. Hij stopt en rijdt tientallen meters achteruit over de A16, midden in de ochtendspits. Dat gaat maar net goed.

Marcel Vastenhoud was aan het werk op een dak in Dordrecht toen hij het tafereel zag gebeuren en pakte zijn telefoon om het te filmen. “Hier kon je op wachten”, zegt Vastenhoud tegen RTV Dordrecht. Het is namelijk niet de eerste keer dat er rare capriolen worden uitgehaald op de A16 bij de Drechttunnel.

Dat heeft volgens Vastenhoud alles te maken met de navigatiesystemen. Die geven namelijk aan dat je links moet aanhouden, maar die buis is verboden voor vrachtverkeer. “Maar je kunt wel gewoon doorrijden, dat is geen probleem.”

Vrachtwagenchauffeurs rijden daarom wel vaker over het verdrijvingsvlak. “Maar dit had ik nog niet eerder meegemaakt”, laat Vastenhoud weten. “Hij ging echt bovenop zijn rem staan en zette ‘m in z’n achteruit. Dat er geen ongelukken zijn gebeurd, is een wonder.”

‘Al jaren verboden voor vrachtwagens’
Rijkswaterstaat laat in een reactie weten op de hoogte te zijn van de video. “Een van de twee buizen per richting is al jaren verboden voor vrachtwagens, uit veiligheidsoverwegingen om te voorkomen dat er teveel kruisende bewegingen tussen vrachtverkeer en personenverkeer ontstaan”, zegt een woordvoerder.

Rijkswaterstaat verstrekt data over verkeersmaatregelen zoals zo’n verbod voor vrachtwagens aan de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). Serviceproviders kunnen deze data verder gebruiken in hun verkeersinformatie. Dat dit verbod in bepaalde navigatiesystemen blijkbaar niet duidelijk of op tijd genoeg wordt aangegeven, ligt dan ook bij deze providers. “Het is een eigen verantwoordelijkheid van weggebruikers om goed op te letten in het verkeer. Hierbij is de bebording altijd leidend boven navigatiesystemen.”

Klik hier voor de video die Marcel Vastenhoud maakte.

Dit verhaal is afkomstig van onze mediapartner RTV Dordrecht.