Hoe houden we de Drechtsteden bereikbaar? ‘Openbaar vervoer is een basisrecht’

0
206
Foto: Corrado Francke / RTV Dordrecht

DRECHTSTEDEN – De bereikbaarheid van de Drechtsteden staat onder druk door marktwerking en daarom is een forse investering nodig. Dat zeggen de meeste politici die RTV Dordrecht richting de Provinciale Statenverkiezingen sprak over het openbaar vervoer. Het bereikbaarheidsprobleem beperkt zich zeker niet tot deze regio.

In de week voor de verkiezingen spreekt RTV Dordrecht met kandidaten voor de Provinciale Staten over vier onderwerpen: openbaar vervoer, energie/klimaat, wonen en PFAS. Vandaag is het openbaar vervoer aan de beurt.

“Wij zien het openbaar vervoer als een basisrecht”, vertelt Adem Mustafa Negash (PvdA). “Dat betekent dat je soms lege bussen hebt, daar moeten we efficiënt mee omgaan, maar we moeten afstappen van de gedachte dat het ov iets is van marktdenken. Dat kost geld, dat betekent dat wij elders niet in kunnen investeren, maar die keuze willen we wel maken.”

Minder bushaltes
In de Drechtsteden is het aantal bushaltes de afgelopen vijf jaar met vijftien procent afgenomen, terwijl SP-lijsttrekker Lies van Aelst merkt dat de overheid vooral in wegen investeert. “Maar dat lost de files niet op.” Daarom wil zij ervoor zorgen dat mensen kiezen voor het openbaar vervoer. “Daarmee kun je ook zorgen dat er meer bussen gaan rijden, want die zitten dan ook vol.” De SP wil daarom, net als de PvdA, terug naar het aantal bushaltes van een aantal jaar geleden.

De BoerBurgerBeweging (BBB) kiest ervoor om eerst met bewoners in gesprek te gaan. “Als mensen in het buitengebied zeggen dat één bus per uur meer dan genoeg is, moeten we daar met elkaar tot overeenstemming komen”, zegt Robert Kaijser namens de partij. De BBB wil ook dat de provincie tussentijds de contracten met vervoerders kan aanpassen.

“Tussen Dordrecht en Rotterdam is de verbinding prima”, ziet Ellen Verkoelen (50PLUS), “maar in Hendrik-Ido-Ambacht, Zwijndrecht of Sliedrecht is het andere koek.” Verkoelen noemt dat een goed openbaar vervoer een hoge plek op de prioriteitenlijst moet hebben. “Want dat is nu helaas niet meer het geval.”

“Doorgeslagen liberaal beleid”
Ook CDA’ er Dagmar van den Herik wijt de problemen in het openbaar vervoer aan liberaal beleid, dat ook door haar eigen partij werd gesteund. Er zitten best wat voordelen aan de aanbestedingen van vervoerders, vindt ze, “maar we zijn er eigenlijk te veel in doorgeslagen”.

Willem Bakx (GOUD) wil in het plan van eisen, dat de provincie afspreekt met vervoersmaatschappijen, afspreken dat iedereen gebruik kan maken van het openbaar vervoer. Op het moment dat een concessiehouder niet kan garanderen moeten zij hierop worden aangesproken, vindt Bakx. “En verbeteren ze het niet, kunnen we de concessie uitbesteden aan een andere vervoersmaatschappij.”

De SP wil graag zien dat het ov voor iedereen gratis wordt, GOUD wil dat regelen in de daluren voor mensen die slecht ter been zijn en ouderen. 50PLUS wil dat iedereen die afhankelijk is van het openbaar vervoer, zoals ouderen en kinderen, ‘vrij’ met het openbaar vervoer laten reizen.

Een ander idee van de socialisten: een dubbelsporige MerwedeLingelijn. “Dat wilden we zestien jaar geleden ook al, maar er is toen niet voor besloten. Nu hebben we meer geld uitgegeven aan beter afgestelde slagbomen en stukjes inhaalspoor dan we ooit hadden hoeven uitgeven aan een extra spoor. “Met dubbelspoor zou er ook een intercity kunnen rijden”, geeft Van Aelst aan.

De reportage van RTV Dordrecht staat hier.

Dit is een verhaal van onze mediapartner RTV Dordrecht.