REGIO – Vanaf zaterdagmorgen 10 juni koelt Rijkswaterstaat de Wantijbrug (N3), de verkeersbrug Dordrecht (naar Zwijndrecht) en de Spijkenisserbrug, De Spijkenisserbrug en de Wantijbrug worden gekoeld met waterslangen. Bij de verkeersbrug Dordrecht wordt een blusboot ingezet om de onderkant van de brug te koelen met water.
Het koelen is preventief
De bruggen worden gekoeld met water om het uitzetten van stalen bruggen door hitte te beperken. Als het staal van de brug te veel uitzet door de hoge buitentemperatuur, komt de brug vast te zitten. Dit zorgt voor schade aan de brug en de installaties en daarmee hinder voor het (vaar)wegverkeer. Door te koelen moet dit worden voorkomen. Het koelen duurt in ieder geval tot en met maandag 12 juni.
Hinder
Er gelden geen extra verkeersmaatregelen voor weggebruikers. Wel moet het verkeer rekening houden met water op het wegdek en spatwater. Waar mogelijk liggen waterslangen buiten het bereik van verkeer, of worden afgedekt met overrijdbare planken.
De Wantijbrug gaat niet open voor de schepen. De scheepvaart wordt hierover via eigen kanalen geïnformeerd. De verkeersbrug Dordrecht wordt wel gedraaid.
Monitoring door data uit sensoren
De afgelopen jaren zijn op diverse stalen bruggen sensoren aangebracht die informatie geven over het effect van hitte, kou en koelen op de brug. Het gaat om de Spijkenisserbrug (S102), Brug over de Noord (N915), Verkeersbrug Dordrecht (Brugweg Zwijndrecht), Haringvlietbrug (A29), Merwedebrug (N3), Wantijbrug (N3) en de Merwedebrug bij Gorinchem (A27). Bij hitte kan Rijkswaterstaat op basis van de data besluiten om de bruggen te gaan koelen. De beschikbare data helpt ook bij het efficiënt inzetten van materieel, waardoor kosten worden bespaard en hinder voor de omgeving beperkt wordt.