Heijmans en Yunex Traffic gaan Brug over de Noord renoveren

0
236
Foto: Rijkswaterstaat

REGIO – Deze week heeft Rijkswaterstaat de vervanging van de technische installaties van de Brug over de Noord of Alblasserdamsebrug (1939) definitief gegund aan de combinatie Yunex Traffic B.V. – Heijmans Infra B.V. De technische installaties voor bediening, besturing en bewaking van deze brug zijn hard toe aan vervanging zodat deze brug ook in de toekomst veilig en beschikbaar blijft voor het weg- en vaarwegverkeer. De staal- en betonconstructie zitten niet in deze gunning en zullen naar verwachting over enkele jaren apart worden aanbesteed.

Start uitvoering
De Brug over de Noord gaat in uitvoering vanaf voorjaar 2025 tot en met voorjaar 2026.

Gunning
De selectie heeft plaatsgevonden op basis van de Economische Meest Voordelige Inschrijving (EMVI). Het contract is gegund aan op basis van de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Rijkswaterstaat is blij dat er een deskundige opdrachtnemer aan boord is voor deze grote klus en kijkt met vertrouwen uit naar een goede samenwerking. Rijkswaterstaat en Heijmans/Yunex Traffic BV gebruiken de komende tijd tot aan start uitvoering om de opdracht verder voor te bereiden.

Standaardsysteem voor bediening, besturing en bewaking
De oude technische installaties van de Brug over de Noord worden vervangen door een nieuw systeem voor de bediening, besturing en bewaking. Dit systeem is voor het eerst toegepast bij de Wantijbrug en wordt nu ook toegepast bij de Haringvlietbrug. Hierdoor kan Rijkswaterstaat de bruggen overal op dezelfde manier beheren, bedienen en onderhouden, wat veel efficiënter is dan nu gebeurt.

(Vaar)weggebruikers zullen in de toekomst naar verwachting minder hinder ondervinden van brugstoringen omdat Rijkswaterstaat deze met de nieuwe standaardsystemen sneller kan oplossen. Naast het vervangen van de technische installaties hoort ook het onderhoud van de brug tijdens de realisatiefase tot de opdracht.

Hinder zoveel mogelijk beheersen
Niet alleen het wegverkeer, maar ook de zeevaart naar Moerdijk en Dordrecht gaan hinder ondervinden van de renovatie. Per dag rijden er ongeveer 21.000 voertuigen over de Brug over de Noord. Daarnaast is de brug een belangrijke fietsverbinding en ligt hij in een ‘staande Mastroute’.

Rijkswaterstaat zoekt samen met Yunex Traffic B.V. – Heijmans Infra B.V. naar mogelijkheden om de hinder te minimaliseren tijdens de renovatie. In afstemming met bestuurlijke stakeholders, belangenorganisaties, het bedrijfsleven en omwonenden zal worden toegewerkt naar een pakket van maatregelen om de hinder zoveel mogelijk te beperken.

Stikstof
Bij de voorbereiding van het project is ervan uitgegaan dat gebruikgemaakt kon worden van de bouwvrijstelling gedurende de uitvoering van de werkzaamheden. Het project onderzoekt nog of, en zo ja in welke mate, er sprake is van stikstofdepositie in beschermde natuurgebieden en welke maatregelen er eventueel nodig zijn.

Programma Vervangen en renoveren
De vernieuwing van de installaties van de brug maakt deel uit van het landelijke Rijkswaterstaat programma Vervanging en Renovatie, waarbij in de komende jaren tientallen bruggen, viaducten en sluizen uit de jaren ’50, ’60 en ’70 van de vorige eeuw worden vernieuwd en opgeknapt. In Zuid-Holland gaat het om vrijwel alle bruggen en tunnels uit deze periode, waaronder de Heinenoordtunnel, de Haringvlietbrug en de Van Brienenoordbrug.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie over het project.

Meer informatie over de grote onderhoudsopgave van Rijkswaterstaat in Zuid-Holland vindt u op de projectpagina Samen werken aan een bereikbaar Zuid-Holland.