REGIO – Plakkende vloeren, kapotte statiegeldmachines en wachtrijen. Sinds de invoering van statiegeld op blikjes en kleine flesjes ervaren supermarkten de gevolgen ervan. Rijnmond ging langs bij een supermarkt in Rotterdam-Zuidwijk.
Voor de een is het een feest dat er nu ook op blikjes en plastic flesjes statiegeld zit, maar voor de ander is het een ergernis. In die laatste groep zit ongetwijfeld supermarktmanager Steef Viergever van de PLUS in Rotterdam-Zuidwijk. Hij kan zo een heel rijtje vervelende gevolgen opnoemen nu klanten massaal aan het inleveren geslagen zijn.
Wat dacht je van de ‘bizarre’ aantallen die Viergever te verwerken krijgt: “Voorheen hadden we alleen de grote flessen, zo’n 360 duizend per jaar. Met kleine plastic flesjes en blik kom ik in deze winkel waarschijnlijk op 1,1 miljoen stuks per jaar.” In de supermarkt op Zuid is maar één flessenautomaat te vinden en ruimte voor een tweede is er niet: “En dus ontstaan er rijen”, zegt hij gefrustreerd.
Lekkende vuilnisbak
Wat ook met de regelmaat van de klok gebeurt: “De automaat weegt het gewicht en als de fles te zwaar is, neemt-ie ‘m niet in. Wat de klant dan gaat doen: opendraaien en in de vuilnisbak helemaal legen”, zegt Viergever. Met alle gevolgen van dien: een lekkende vuilnisbak. Om over de vochtrestanten die op de lopende band achterblijven nog maar te zwijgen. Want daardoor kan de machine vastlopen of, erger nog, kapot gaan. Veel mensen leveren namelijk blikjes in waar nog restjes drank in zitten.
Als Viergever er weer een weekendje met de statiegeldmachine op heeft zitten, mag het resultaat er zijn: “12, 13 of 14 zakken vol, terwijl dat voorheen na het weekend 4 of 5 zakken waren. We moeten ermee dealen.”
Dit artikel is afkomstig van onze mediapartner Rijnmond.