Column Peter de Liefde: Zelfkritisch

0
222
Foto: Hans Hulswit

Ik moest vorige week een elektriciteitscontract regelen bij Vattenfall. Ik zocht naar een telefoonnummer op hun website maar dat werd nergens vermeld en ik werd daar meteen aangemoedigd om een nieuw contract volledig online te regelen.

Ik nam mij voor om het deze keer vooral rustig te doen en, ten tweede, als het niet zou lukken, niet te zelfkritisch te zijn.

Fijn, ik hoefde slechts een stuk of vijf vragen in te vullen waarna ik een button kreeg te zien waarmee ik mijn antwoorden nog een keer kon nakijken. Ik keurde ze allemaal goed. Vervolgens gebeurde er helaas helemaal niets. Je zou een button verwachten waarmee je het contract kon laten toesturen maar nee hoor, niks. Niente. Rien! Ik bleef nog steeds vrij rustig en besloot gebruik te maken van de chatbox. Ene Quincy vroeg meteen of ik niet liever via mijn telefoon wilde chatten. Na een paar minuten kreeg ik een app van Roxanne. Toen ik zei dat ik een nieuwe klant was zei ze dat een collega van haar contact met me zou opnemen. Vervolgens was er stilte. Ik was trots op mezelf dat ik nog steeds niet uit mijn dak ging maar rustig ging zoeken of ik toch een telefoonnummer zou kunnen vinden door te googelen op ‘Vattenfall klantenservice’. Dat lukte maar je kon maar bellen tot 15:00 en het was inmiddels half vier. Ach, zei ik dapper, ik bel morgenochtend wel en ik ging een stukje fietsen.

Bij terugkomst keek ik op mijn telefoon en zag ik dat Rohanna van Vattenfall drie kwartier geleden geappt had of ze me kon helpen. Ik vertelde haar mijn probleem maar er kwam geen reactie. Logisch, ik had drie kwartier niet gereageerd en Rohanna, Roxanne en Quincy hadden natuurlijk heel veel andere klanten. Ach, ik zou morgen toch bellen.

De volgende ochtend rond negen uur besloot ik dat meteen te doen. Maar eerst keek ik toch nog één keer of ik een contract toegestuurd zou kunnen krijgen via het formulier dat ik gisteren had ingevuld. Tot mijn stomme verbazing zag ik dat naast de button ‘check uw gegevens nog een keer‘ nu ook een button verscheen met ‘contract aanvragen’. Ik stond even perplex. Aan een kant weet ik dus 200% zeker dat die button er gisteren niet stond maar toch, en dat is echt heel vervelend, is er heel diep binnen in mij nog een stemmetje dat zegt: Stond die button er nou echt gisteren ook niet?

Reageren kan via: peter.deliefde@rtvpapendrecht.nl