REGIO – Ruim 10.000 keer per jaar komt het voor in het Dordtse ziekenhuis: patiënten die niet komen opdagen voor een afspraak bij een arts of verpleegkundige. En dat is hinderlijk, laat het Albert Schweitzer weten. Daarom wordt er nu gesproken over het invoeren van een no-show-tarief.
Dat liet financieel topman Diederik Zijderveld kortgeleden via een intern bericht aan de medewerkers weten. Hij lichtte zijn plan ook toe in AD de Dordtenaar. “Het ASz overweegt inderdaad een no-show-tarief in te voeren”, legt Frank van den Elsen, woordvoerder van het ziekenhuis, uit. “Als dat inderdaad gebeurt (dat zou dan in de eerste helft van 2024 zijn), dan kan een bedrag in rekening worden gebracht aan een patiënt die zonder afmelding 24 uur van tevoren en zonder goede reden achteraf niet komt opdagen voor een consult of onderzoek. Het aantal keren dat dit per jaar gebeurt, ligt ruim boven de 10.000. Dat is hinderlijk, omdat artsen en ondersteuners klaarstaan voor niets, terwijl een andere patiënt de plek graag had willen innemen.”
Dat sommige patiënten niet naar hun afspraak komen zonder af te zeggen is overigens niet nieuw. Maar er is nu wel reden om aan de bel te trekken. “Het percentage no-show ligt al jaren op zo’n 3 à 5 procent, maar omdat het steeds drukker wordt in de zorg en de capaciteit schaars is, willen we er nu iets aan doen. Een andere reden om er nu (eventueel) op over te gaan, is dat mensen tegenwoordig via mail en sms een reminder krijgen van hun afspraak en deze ook nog in het online patiëntenportaal kunnen zien. Dus vergeten zou niet meer hoeven gebeuren”, zegt Van den Elsen.
Niet vergoed door de zorgverzekeraar
Mocht het tarief worden ingevoerd, dan krijg je niet meteen een boete als je een afspraak een keer vergeet. “Uiteraard zullen we soepel omgaan met mensen die met overmacht te maken hebben. Maar wie er onverschillig mee omgaat, en dat vaker doet, kan dus een tarief in rekening gebracht krijgen dat niet door de zorgverzekering betaald wordt”, legt van den Elsen uit. “Ons gaat het vooral om het bewustmaken van de patiënt dat een afspraak niet vrijblijvend is. Het bedrag dat we kunnen factureren, zal enkele tientjes bedragen en dat staat in geen verhouding tot de werkelijke kosten van de niet benutte capaciteit.”
Voorlopig wordt er nog nagedacht over het wel of niet invoeren van de boete. Belangrijk bij de overweging is het advies van de cliëntenraad, die de patiënten van het ziekenhuis vertegenwoordigd. Een no-show tarief is overigens niet iets nieuws: meerdere ziekenhuizen hanteren de boete al. In principe mogen zorginstelling zelf weten of ze een boete uitdelen, als ze de patiënt daar maar van te voren over informeren.
Dit is een verhaal van Marjolein Vos voor onze mediapartner RTV Dordrecht.