Nel (80) plaatst een slimme meter en verbruikt ineens voor ruim 500.000 euro stroom in een maand

0
335
Nel bij haar 'slimme' meter, foto: Rijnmond

REGIO – Het is bijna twee maanden geleden dat Nel Orth uit Spijkenisse steil achterover slaat wanneer ze de app met daarin haar energieverbruik opent. De 80-jarige vrouw moet 534.709,13 euro betalen voor de hoeveelheid stroom die ze verbruikte in de maand oktober, ruim een half miljoen. Haar maandbedrag kan ze maar beter aanpassen naar 2.945 euro, zegt haar energieleverancier.

Is dit een foutje in de app of verbruikt Nel plotsklaps echt een bulk aan energie? Het begint voor Nel eind september als ze een slimme meter in huis laat plaatsen: “Ik ben zelf slim zat, maar ik heb uiteindelijk toch een slimme meter genomen”, zegt ze met gevoel voor humor.

Ze vindt het toch wel handig, want nu kan ze via een app op haar telefoon en tablet precies zien hoe hoog haar verbruik is. Maar is de slimme meter wel echt een slimme zet geweest? Niet veel later schrikt Nel zich een ongeluk.

In oktober blijkt ze voor maar liefst 534.709,13 euro aan stroom te hebben verbruikt, 1,9 miljoen kilowattuur (kWh). Dat is wat ongeveer duizend eenpersoonshuishoudens in een jaar verbruiken (bron: Nibud).

Maandbedrag
Nel betaalt 162 euro per maand, maar het advies luidt om dat op te hogen naar 2.945 euro. “Ik zou willen dat dit mijn inkomen zou zijn”, zegt de alleenstaande vrouw, die in een kleine eengezinswoning in het uiterste oosten van Spijkenisse woont.

Zenuwachtig en onzeker belt ze met de klantenservice van haar leverancier Essent. Daar krijgt ze te horen dat het bedrag inderdaad wel wat aan de hoge kant is, dat ernaar gekeken wordt en aangepast mocht dat nodig zijn. Inmiddels heeft ze zo’n tien keer gebeld, maar hoe de vork in de steel zit, is haar nog altijd onduidelijk. “Je kan bellen wat je wilt, maar ze doen er niks aan. Je loopt tegen een muur aan.”

Eén keer zei een meisje aan de telefoon wel tegen Nel dat ze ‘hartstikke goed bezig’ was, gebaseerd op haar verbruik in het verleden. Maar een oplossing voor ‘die gekke bedragen’ die nu in de app van Essent staan, kon ze ook niet bieden.

Meterstanden
Nel vertelt dat ze steeds één keer per jaar haar meterstanden doorgaf en door haar zuinige verbruik regelmatig geld terugkreeg. Behalve tijdens de energiecrisis. Toen ging haar maandbedrag wat omhoog.

Toen de slimme meter op 25 september werd geplaatst, nam Nel er foto’s van. Ook de man die de meter installeerde schreef de meterstanden op. Maar sindsdien is het foute boel. “Kijk, ik heb geen verstand van hoe dat precies loopt, maar als je deze bedragen ziet, dan klopt er iets niet. Ik ben onzeker, weet niet wat ik nou echt verbruik en heb hier geen controle over”, zegt Nel.

Eindafrekening
De vrouw heeft een goed geïsoleerd huis met dubbelglas ramen. “Ik heb een speciale warmteboiler aangeschaft en kan elektrisch koken. Misschien verbruikt dat ineens 500 euro”, lacht ze. “Ja, humor, daardoor ben ik er nog steeds. Dat houdt mij in leven.”

Nel is vooral bang voor de eindafrekening over 2023. “Het is toch raar? Ik ben bijdehand genoeg, maar ik ben wel 80. Zo ga je niet met mensen om. Ik hoop dat het wordt opgelost.” En als er niks aan de hand blijkt te zijn, vindt Nel het een buitengewoon slechte zaak dat ze haar zo lang in onzekerheid hebben laten zitten.

Opgelost?
Rijnmond heeft het verhaal voorgelegd aan energieleverancier Essent. In een reactie laat het bedrijf enkele uren later weten: “We hebben ernaar gekeken en het probleem is opgelost. Het juiste advies moet nu weer te zien zijn. Het is uitzonderlijk dat dit gebeurt”, zegt Essent. “Tijdens het wisselen van de meter is waarschijnlijk de meter naar nul gezet en op basis daarvan is het advies aangepast. We vinden de onrust heel vervelend en snappen dat dit zorgen geeft.”

Essent heeft ook aangegeven zelf te bellen met Nel. Het bedrag van ruim 500 duizend euro staat dinsdagochtend nog altijd in haar app, maar het geadviseerde maandbedrag is wel weer bijgesteld naar 145 euro, volgens Essent al op 9 oktober. Als we Nel opnieuw met Essent laten bellen vanwege de 500 duizend euro narekening, wordt ze naar netbeheerder Stedin doorverwezen. Stedin verwijst weer terug naar Essent.

Dinsdagmiddag heeft Essent ook het bedrag van ruim 500 duizend euro weggehaald, al staat het wel nog steeds – ook na een aantal keer verversen – in de Essent-app van Nel. Het aanpassen van het stroomverbruik in kWh gaat iets langer duren, laat Essent weten.

Jaime kreeg eindafrekening gas van 70 duizend euro
Nel is niet de enige die tegen problemen met de energierekening aanloopt. Maandag schreven we dat het leven van Jaime Quant uit Dordrecht compleet op zijn kop staat. Zijn eindafrekening bij de energieleverancier bedroeg maar liefst 70 duizend euro.

Dit is een verhaal van onze mediapartner Rijnmond.