Abul Hisham wint De Scheffer 2024

0
74
Abul Hisham, Untitled, 2022

DORDRECHT – Abul Hisham is de winnaar van de nationale kunstprijs ‘De Scheffer 2024’. Dat is afgelopen zaterdag onthuld tijdens de opening van de bijbehorende tentoonstelling in het Dordrechts Museum. Het werk van Abul Hisham en twee andere genomineerden, Fiona Lutjenhuis en Peng Zhang, is daar tot en met 25 augustus te bewonderen. “Abul laat op een prachtige manier de complexiteit zien van politiek en religie met oog voor het individu in de massa”, aldus de jury.

De Schefferprijs stimuleert talentvolle beeldend kunstenaars, tot en met 35 jaar, die een accent leggen op de schilderkunst. De prijs wordt tweejaarlijks uitgereikt door de Vereniging Dordrechts Museum en bestaat uit de aankoop van een werk van de winnaar en een tentoonstelling met werk van de drie genomineerden. Eerdere winnaars zijn Niek Hendrix (2022), Susanna Inglada (2019), Raquel van Haver (2017) en Joost Krijnen (2015).

Tentoonstelling De Scheffer 2024
Dit jaar waren Abul Hisham, Fiona Lutjenhuis en Peng Zhang genomineerd. Zij maakten alle drie nieuw werk voor de tentoonstelling. ‘De Scheffer 2024’ biedt zo een driedubbel podium aan de hedendaagse schilderkunst.

De jury bestond  uit twee kunstenaars en twee conservatoren: Niek Hendrix (voorgaand winnaar), Paul van der Eerden (beeldend kunstenaar), Yasmijn Jarram (conservator Hedendaagse kunst Kunstmuseum Den Haag) en Wilma Sütö (conservator moderne & hedendaagse kunst, Dordrechts Museum). Juryvoorzitter is Niels Zegers, van de Vereniging Dordrechts Museum.

Abul Hisham
Abul Hisham (Thrissur, India, 1987) maakt kleine schilderijen naast levensgrote doeken en uit hout gesneden sculpturen. Deze pilaren geven zijn werk het karakter van een heiligdom of gedenkteken. Ze markeren een wereld van de geest. Hisham is een dromenvanger, maar ook een avonturier. Met zijn menselijke figuren dwaal je over de continenten, naast een olifant, voorbij een zwarte kat. Vaak stuit je op muren. Hisham werkte vooral met pastel, zand en ruwe pigmenten, herinnerend aan het Christelijke en Islamitische geloof, dat alles uit stof ontstaat en tot stof vergaat. Tegenwoordig gebruikt hij acrylverf en gipspoeder. Vol poëzie verbeeldt hij onze levensreis, in een wereld met doorkijkjes en ontmoetingen over grenzen heen.

Foto: Studio Roodenburch

Fiona Lutjenhuis
Onthult zij een innerlijke wereld of verbergen haar kamerschermen juist iets? Fiona Lutjenhuis (Zevenaar, Nederland, 1991) vertelt een verhaal in beelden, dat uitwaaiert over de muur en zich daarnaast in kamerschermen ontvouwt. Religieuze symbolen komen samen met voorstellingen uit science fiction. Lutjenhuis sluit wonderwel aan bij de actuele tendens in de kunst die het mystieke omarmt. Toch is zij uiterst persoonlijk. Ze verkent de waarden én de gevaren van de geloofscultuur die haar jeugd domineerde. Haar kleurensluiers nemen je mee in een rituele dans op de grens van waan en werkelijkheid. Het natuurlijke en bovennatuurlijke schemeren door elkaar heen, afwisselend hel en schel, zoet en zacht.

Foto: Studio Roodenburch

Peng Zhang
Peng Zhang (Shijian Cun, China, 1990) noemt zichzelf een landelijke kunstenaar. Hij memoreert het boerenleven in Zuid-China, waar hij opgroeide. In zijn schilderijen gebruikt hij waterverf en houtskool: natuurlijke elementen. Hiermee schildert hij het buitenleven, waar een varken wroet of zelfs een vrijheidssprong maakt boven de modderpoel. Humor en melancholie krullen zich om elkaar heen. Zhang schildert dromerige taferelen. Uit het lage standpunt van een vis of eend en dan weer opvallend hoog. Hij speelt met schaal en afstand; met nabijheid versus onbereikbaarheid. Heimwee en nostalgie versmelten in een ode aan de verbeelding: met het hoofd in de wolken, beide benen op de grond.

Over de Schefferprijs
De prijs is mogelijk dankzij het Schefferfonds, dat werd opgericht uit de nalatenschap van schilder Ary Scheffer (Dordrecht 1795 – Argenteuil, Frankrijk 1858) en zijn familie. Ary Scheffer komt uit Dordrecht. Als schilder verwierf hij internationale roem in Parijs. Nog altijd hangt zijn werk op een ereplek in het Louvre. Bij leven steunde Ary Scheffer al jonge schildertalenten. Het was zijn wens om jonge kunstenaars en vernieuwing in de schilderkunst te stimuleren. De Vereniging Dordrechts Museum voert deze wens samen met het Dordrechts Museum uit via de landelijke Kunstprijs De Scheffer.

Bron: Dordrechts Museum