Sociale Verzekeringsbank opent loket bij Sociale Dienst

0
76
Peter Heijkoop en Diana Starmans, foto: aangeleverd

DRECHTSTEDEN – Inwoners uit de Drechtsteden kunnen vanaf nu met vragen over onder andere de AOW, kinderbijslag of aanvullende inkomensondersteuning ouderen (AIO) terecht bij het loket van de Sociale Verzekeringsbank op het Werkplein van de Sociale Dienst Drechtsteden. Het SVB-loket is iedere woensdag open van 09.00 – 16.00 uur en inwoners kunnen zonder afspraak binnenlopen.

Voorzitter GR Sociaal Peter Heijkoop (wethouder Dordrecht), David van Maanen (directeur Sociale Dienst Drechtsteden) en Diana Starmans (lid raad van bestuur Sociale Verzekeringsbank) openden vrijdag het loket.

Peter Heijkoop benoemt het belang van de samenwerking van overheden: “Met de Sociale Verzekeringsbank en andere samenwerkingspartners vinden inwoners nu brede financiële ondersteuning onder één dak. Samen helpen we inwoners die financiële zorgen of vragen hebben. Dat doen we graag. Want wij willen dat mensen zelfstandig kunnen leven. Als het nodig is, helpen we daarbij.”

AOW en kinderbijslag
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) is één van de grootste uitvoeringsorganisaties van Nederland en verantwoordelijk voor het uitbetalen van onder andere de AOW, de kinderbijslag en de AIO aan ongeveer 5,7 miljoen Nederlanders. De laatste jaren is de SVB continu bezig haar dienstverlening persoonlijker te maken. Het openen van SVB-loketten bij grote gemeenten is hier een belangrijk onderdeel van.

“De dienstverlening van de overheid wordt steeds digitaler. Voor veel mensen is dat fijn, maar digitale dienstverlening is niet voor iedereen altijd de juiste oplossing”, zegt Diana Starmans, lid raad van bestuur van de SVB. “Ook kan het bij ingewikkelde vragen soms prettig zijn om persoonlijk contact te hebben met een medewerker, met name als er meerdere organisaties bij betrokken zijn. Met dit nieuwe fysieke loket kunnen inwoners altijd bij ons terecht voor informatie en persoonlijke ondersteuning.”

“Op ons Werkplein zijn verschillende organisaties een moment in de week aanwezig om inwoners te ondersteunen”, vertelt David van Maanen, directeur Sociale Dienst Drechtsteden. “Hierdoor brengen we de dienstverlening van de overheid dichtbij en toegankelijk voor onze inwoners. Inwoners die ons Werkplein bezoeken verwelkomen wij eerst met lekkere koffie of thee van onze koffiebar.”

SVB-medewerkers Harry Gajadhar en Lizanne in ’t Veld van het SVB-loket waar zij iedere woensdag persoonlijke hulp bieden aan inwoners: “Het SVB-loket maakt het mogelijk om inwoners die informatie of ondersteuning nodig hebben op een persoonlijke en laagdrempelige manier te helpen. En dat is fijn! Daarnaast kunnen we indien nodig vrij eenvoudig schakelen met andere organisaties die aanwezig zijn op het werkplein. Zo kunnen we de inwoner in één keer helpen!”

Krista Kuipers, plaatsvervangend secretaris-generaal bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, was ook aanwezig bij de opening van het SVB-loket. “De overheid staat in dienst van mensen en iedereen die hulp nodig heeft moet op de overheid kunnen rekenen. Het is niet eenvoudig om alle regelgeving te begrijpen en de juiste formulieren in te vullen. Daarom zijn deze laagdrempelige manieren om in contact te komen met de overheid cruciaal.”

Openingstijden SVB-loket
Het SVB-loket is iedere woensdag open van 09.00 – 16.00 uur en inwoners kunnen zonder afspraak binnenlopen. Kijk voor meer informatie op de website van de Sociale Dienst Drechtsteden: www.socialedienstdrechtsteden.nl/welkomophetwerkplein