‘Vanwege instortingsgevaar moet Van Brienenoordbrug meteen gerenoveerd worden’

0
435
Van Brienenoordbrug, foto: Rijkswaterstaat

REGIO – De Rotterdamse en Haagse burgemeesters Aboutaleb en Van Zanen waarschuwen voor een gigantische verkeerschaos als de Van Brienenoordbrug niet onmiddellijk wordt gerenoveerd. Ze vrezen een file van Leiden tot Breda. Vanwege instortingsgevaar dreigen er dit jaar al rijkstroken dicht te moeten, zo schrijven de burgemeesters in een brandbrief.

In de brief schrijven de burgemeesters dat de Van Brienenoordbrug ‘symbool’ staat voor ‘de gebrekkige staat van onze infrastructuur’. De brug is al meer dan een halve eeuw oud en zit aan het einde van zijn levensduur. Ook wordt de brug door zwaarder verkeer steeds meer belast. Daardoor zijn de boogbruggen, de oudste brugklep en het bedieningssysteem aan grondig onderhoud toe. Met 230.000 voertuigen per dag is het de drukste brug van Nederland.

Renovatie vier jaar uitgesteld
Maar snel opgeknapt wordt de brug niet. Eind januari meldde Rijkswaterstaat dat de renovatiewerkzaamheden met vier jaar zijn uitgesteld. De oorspronkelijke vernieuwingsplannen zouden te veel risico’s hebben en te duur zijn. Een desastreus besluit, zo vinden de twee burgemeesters. ‘De kans bestaat dat komend jaar al lagere snelheden nodig zijn en rijstroken op de Van Brienenoordbrug afgesloten moeten worden om instortingsgevaar te voorkomen’, schrijven zij in de brief.

Door bovengenoemde maatregelen op de brug, denken de burgemeesters dat het verkeer ‘zijn weg gaat zoeken via andere routes in de regio’, met ‘enorme files van Leiden tot Breda’ als gevolg. ‘Met meer sluipverkeer en verkeersonveiligheid. Door het achterstallig onderhoud zijn alternatieve routes niet in staat om al deze verkeersstromen op te vangen. Nederland loopt vast,’ schrijven zij in de brief.

Schrikbeeld wordt realiteit
Beide gemeenten zijn daarom bang dat de in totaal 2,5 miljoen inwoners van Rotterdam en Den Haag de komende jaren niet goed naar hun werk kunnen. ‘Het schrikbeeld wordt dan realiteit’, waarschuwen de burgemeesters. ‘Met de auto is je werk niet bereikbaar, onderliggende infrastructuur kan de toestroom niet aan en in het OV is de noodzakelijke schaalsprong nog in uitvoering terwijl de naweeën van corona nog merkbaar zijn.’

Dat is echter niet het enige probleem dat de burgemeesters voorzien: ook dreigen er grote vertragingen voor het containervervoer uit de Rotterdamse haven naar de rest van Europa. ‘Dit alles heeft effect op het verdienvermogen en het vestigings- en investeringsklimaat van niet alleen de metropoolregio, maar van heel Nederland.’

Als de Van Brienenoordbrug deels wordt afgesloten, wordt het extra druk op de andere wegen. © infographic Rijkswaterstaat

100 miljoen euro
De brief is geschreven namens de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en is gericht aan de Tweede Kamer. Om de verwachte problemen op te lossen, vraagt de MRDH aan de overheid minstens 100 miljoen euro per jaar. ‘Met dit budget kunnen we vaker en sneller het OV laten rijden, langere metro’s inzetten en viaducten en bruggen in stand houden’, is te lezen in de brief.

De MRDH wil niet alleen geld, maar ook een verhoging van de indexering van de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer (BDU). De BDU is een jaarlijkse financiële bijdrage die stadsregio’s en provincies ontvangen van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat voor regionaal verkeers- en vervoersbeleid.

Volgens de burgemeesters stegen de OV-kosten tussen 2013 en 2022 met 35 procent, terwijl de indexatie bleef steken op 17 procent. ‘Hierdoor missen lagere overheden zoals MRDH de middelen die nodig zijn om de infrastructuur op orde te houden en verslechtert de financiële positie alleen maar verder.’

Dit is een artikel van onze mediapartner Rijnmond.