‘Tekorten spelen hier ook’, maar de Drechthopper komt steeds vaker op tijd

0
64
Chauffeur Franklin Wesenhagen met wethouder Chris van Benschop, foto: Corrado Francke

REGIO – De stiptheid van de Drechthopper is, op basis van de cijfers, betrouwbaar genoeg. Dat concludeert het gemeentebestuur van Dordrecht na vragen van de Dordtse partij Beter voor Dordt. De partij kreeg in de afgelopen tijd meerdere klachten en trok opnieuw aan de bel over het vervoer. Het politieke beheer van de Drechthopper ligt bij centrumgemeente Dordrecht.

De Drechthopper rijdt mensen door de regio die door een beperking geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Omdat er verschillende problemen waren, zoals bussen die vaak te laat komen en personeelstekort, stelden al meerdere Dordtse partijen vragen aan het gemeentebestuur.

‘Onhandige planning’
Ditmaal Beter voor Dordt. “Er zijn de afgelopen tijd diverse klachten bij ons binnengekomen”, stelt de fractie, die in de vragen aan het college ‘foutieve, dan wel onhandige planning’ bij de Drechthopper aanstipt.

Er is echter ook een andere kant van het verhaal, zeggen het gemeentebestuur en Stroomlijn, de organisatie die het vervoer regelt. In 2023 zijn er bijna 246 duizend ritten gereden en daarvan reed bijna 94 procent op tijd, terwijl dat een jaar eerder nog 90 procent was. Ook is het aantal klachten volgens Stroomlijn afgenomen.

Het aantal klachten is vergeleken met 2022 met 20 procent afgenomen in 2023, foto: Corrado Francke

Speling van een kwartier
Wanneer is de Drechthopper te laat? Het zit zo: cliënten moeten bij de afgesproken tijd van ophalen rekening houden met een speling van een kwartier. Wanneer het busje later dan dat kwartier aankomt, is hij officieel ’te laat’.

“Het is zo dat er ook dingen niet goed gaan, die signalen krijg ik ook”, erkent verantwoordelijk de Dordtse wethouder Chris van Benschop. “Maar we moeten ons wel realiseren dat de personeelstekorten ook bij de Drechthopper spelen en dat er niet genoeg chauffeurs zijn om al de vraag op te vangen.”

Constant doorrijden
Die drukte merkt ook Franklin Wesenhagen, parttime chauffeur van de Drechthopper. “Ik heb geen stress, maar het is constant doorrijden. Toen ik zeven jaar geleden begon, was het veel rustiger. Maar nu is de vraag ontzettend omhooggegaan.”

Dit is een artikel van Corrado Francke.