Via Forza
David Ariza Lora ontmoet bij de draaibrug vlakbij het Teerlinkpand Petra Roelofs. Zij schreef het prentenboek ‘De eenzame rups’ en de prenten daarbij zijn niet getekend, maar het zijn gevilte wolschilderijtjes. In het brugwachtershuisje bij de draaibrug komt het verhaal tot leven en kunnen mensen ernaar luisteren. Het verhaal zet mensen ertoe aan weer stalken te zetten om eenzaamheid te doorbreken. Liefst zou Roelofs mensen hierin stimuleren en begeleiden, bijvoorbeeld met een cursus. Eenzaamheid ligt bij veel mensen op de loer in de samenleving die steeds individualistischer is geworden. Hoog tijd voor Samen Eén dus.
Zoals de Waard is
Gerard de Wit is met zijn flexibele en dynamische ensembles altijd op zoek naar het hoogst haalbare, zowel in muzikale uitvoering als in wetenschappelijke context. Dutch Baroque heeft dan ook een enorme ontwikkeling doorgemaakt en wordt inmiddels erkend vanwege het onderscheidende niveau in vergelijking met soortgelijke gezelschappen. Dutch Baroque biedt jaarlijks werkgelegenheid en een podium aan jonge talentvolle solisten en professionele musici. Veel grote werken hebben in de afgelopen jaren inmiddels geklonken, zoals: Bachs Hohe Messe, de Johannes en Matthäus Passion, Buxtehudes Membra Jesu Nostri, Händels Dixit Dominus en Messiah, maar ook werken van minder bekende Nederlandse componisten als Hellendaal, Van Wassenaar en De Fesch. In november start Dutch Baroque een meerjarenproject onder de titel ‘Bekend gemaakt, bemind geraakt’, waarmee het bekende en minder bekende muziek onder de aandacht wil brengen. Dan zal o.a. muziek van G.F. Händel centraal staan. Behalve dat het ensemble in de nabije toekomst optreedt in het Concertgebouw te Amsterdam en het de geografische reikwijdte wil uitbreiden door zich ook internationaal te oriënteren, heeft De Wit nog veel andere plannen in het vooruitzicht.