Hulpdiensten in onze regio kampen sinds dinsdagavond met een landelijke IT-storing. Hierdoor zijn er problemen met hun communicatie- en alarmeringssysteem, waardoor ze onderling moeilijker kunnen communiceren. In Zuid-Holland Zuid draait de meldkamer op een back-up-systeem.
De storing wordt veroorzaakt door het IT-systeem van het ministerie van Defensie. Wat de oorzaak van de storing is, is nog onduidelijk. Het ministerie van Binnenlandse Zaken zegt dat omvang en impact nog in kaart worden gebracht.
Het alarmnummer 112 is nog wel bereikbaar. Mensen die het noodnummer bellen merken niet direct iets van storing, maar vanuit de meldkamer is het lastig om de mensen in het veld te bereiken.
Zuid-Holland Zuid
De veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid laat weten alleen problemen te hebben met het contact met de meldkamer. Zij maken nu gebruik van een alternatief systeem. Een woordvoerder van de veiligheidsregio benadrukt dat de hulpverlening niet in gevaar is. De storing zit in het landelijk systeem, waar regionale meldkamers mee verbonden zijn. Hulpverleners in het veld kunnen hierdoor moeilijker aangestuurd worden.
Ook storing bij digiD
Ook DigiD kampt met een storing. Het is niet duidelijk of die dezelfde oorzaak heeft. Het is niet de eerste keer dat de hulpdiensten in Nederland kampen met een storing in het communicatienetwerk. In augustus vorig jaar was er urenlang een storing in het C2000-communicatiesysteem.
Voor dit bericht is gebruik gemaakt van artikelen van onze mediapartners Rijnmond en NOS.