Rijkswaterstaat: Baanhoekbrug gaat echt dicht voor fietsers tijdens renovatie Merwedebrug

0
72
Foto Corrado Francke / Streekomroep56

De kans dat de Baanhoekbrug tijdens de werkzaamheden aan de Merwedebrug open blijft voor fietsers is nihil. Dit blijkt uit de toelichting die omgevingsmanager Diana Wonnink van Rijkswaterstaat dinsdagavond gaf tijdens een commissievergadering van de Dordtse gemeenteraad.

De Merwedebrug zal in 2026 en 2027 ruim negen maanden afgesloten zijn voor alle verkeer omdat onder meer het beweegbare deel van de brug moet worden vervangen. Het is een druk gebruikte brug: dagelijks maken 76.000 motorvoertuigen en 5.000 (brom)fietsers er gebruik van. Ook gaat de brug 900 keer per jaar open voor de scheepvaart. Van 17 juli 2026 tot en met 21 april 2027 is dat dus niet mogelijk.

Er is veel te doen over de alternatieven die beschikbaar zullen zijn voor het verkeer dat dagelijks gebruik maakt van de brug. De Baanhoekbrug tussen Sliedrecht en Dordrecht is zo’n alternatief, maar zal voor fietsers, brommers en dergelijke niet beschikbaar zijn. Het fietspad naast de spoorlijn zal alleen beschikbaar zijn voor nooddiensten. Daarbij gaat het om ambulances (gemiddeld 40 ritten per dag), maar ook om voertuigen van de politie, de huisartsenpost, de GGD, de GGZ en doelgroepenverkeer.

Tekst gaat verder onder de foto.

Diana Wonnink bij de Dordtse gemeenteraad

Het fietspad op de Baanhoekbrug is te smal om elkaar te kunnen passeren. Ook is het een lang traject: de brug is 1,5 km lang. Er zullen dus uitwijkplaatsen moeten komen voor tegemoetkomend verkeer. Fietsers passen daar niet bij, volgens Rijkswaterstaat. Wonnink liet weten zelf te zijn geschrokken van de grote aantallen ritten per dag van nooddiensten. Ze sprak over een “groot scala aan groepen”.

De oplossing bestaat volgens Rijkswaterstaat uit het inzetten van meerdere ponten. Tussen de Rosmolenweg (bij Boskalis) zal een pont gaan varen naar de Kerkeplaat in Dordrecht met een capaciteit van tachtig á negentig personen. Deze pont zal niet ’s nachts varen.

De tweede pont gaat 24 uur per dag varen en is ook veel groter. Hij zal heen en  weer varen tussen de Visschersbuurt en de Kerkeplaat voor fietsers, brommers, scootmobielen en dergelijke. Het wordt een pont met op- en afritkleppen, waar 800 mensen per uur op kunnen. Het schip gaat varen volgens dienstregeling.

Voor automobilisten wordt het omrijden geblazen via de A15 en de A16. Dit gaat naar verwachting veel vertraging opleveren.

Volg ons ook op ons WhatsApp kanaal: https://whatsapp.com/channel/0029VaoRvYF6rsQtr0tBRu3u