Dordtse coalitie presenteert nieuw college

0
6
Het nieuwe Dordtse college

Dordrecht heeft een nieuw college. In deze coalitie zitten VVD, de Verenigde Senioren Partij (SVP), ChristenUnie-SGP, CDA en D66. Vandaag werd de inhoud van het coalitieakkoord bekendgemaakt.

VVD-wethouders Marc Merx en Maarten Burggraaf blijven in het stadsbestuur, net als ChristenUnie-SGP’er Joost Veldman en CDA-wethouder Wim van der Kruijff. De nieuwe gezichten in de wethoudersploeg zijn Dineke Oldenwening (D66) en Margret Stolk (VSP).

De komende vier jaar moeten er drieduizend huizen bij in Dordrecht. Die doelstelling geeft het nieuwe stadsbestuur zichzelf. Daarbij kunnen diverse oppositiepartijen opgelucht zijn: die woningen zullen niet in de polders verrijzen.

In de binnenstad willen de partijen een levendiger Statenplein, waar de weekmarkt verdwijnt en naar het Bagijnhof verschuift. Een zero-emissiezone, waar de afgelopen maanden veel over is gesproken, komt er de komende jaren niet. Aan de rand van het centrum moet het Energiehuis een boost krijgen met veel meer culturele en horeca-activiteiten. Ook willen de partijen lobbyen voor een landelijk en Europees PFAS-verbod.

Dinsdagavond gaat de Dordtse raad in debat over het akkoord. Dan wordt duidelijk hoe de oppositiepartijen over de plannen denken.

Volg ons ook op ons WhatsApp kanaal: https://whatsapp.com/channel/0029VaoRvYF6rsQtr0tBRu3u