Chauffeurs overnachten bij Ton voor de deur en kakken dagelijks tegen zijn bedrijf

0
592
Foto: Privé

REGIO – Papieren zakdoekjes, blikjes én drollen. Menselijke uitwerpselen welteverstaan. Door een tekort aan parkeerplaatsen en goede sanitaire voorzieningen overnachten vrachtwagenchauffeurs pal voor het bedrijf van ondernemer Ton Wilschut in Ridderkerk. En ze doen er ook hun behoefte.

“Het is elke keer weer een verrassing wat je aantreft, zeker na het weekend”, zegt Ton op Radio Rijnmond. Hij zit al jaren met zijn smederij aan de Handelsweg, een doodlopende straat op steenworp afstand van de A15 bij knooppunt Ridderkerk.

Zijn strijd tegen de drollen duurt ook al jaren, want al in 2017 werden raadsvragen gesteld over het onderwerp. Ja, het is volgens Ton toen wel een tijdje wat rustiger geweest, maar langzaam keerden de chauffeurs weer terug en daarmee ook de ‘shitzooi’.

Dieptepunt
2021 was volgens Ton het dieptepunt. Toen begon de uitbreiding van bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard, met alle bijbehorende extra vrachtwagens die af en aan rijden.

“Toen heeft de wethouder toegezegd om een tijdelijke parkeerplek te creëren zodat ze daarnaartoe kunnen. Met toiletten, en ook kunnen ze hun vuil kwijt.” Alles leuk en aardig, vindt Ton, maar “dat zijn 55 plekken. Te weinig voor het aantal vrachtwagens.”

En dus gingen de chauffeurs weer aan de Handelsweg staan en gebruikten de nachtelijke uren om tegen de gevel van Tons bedrijf te kakken.

Foto: Privé

Ook toen werden raadsvragen gesteld, maar we zijn inmiddels drie jaar verder en Ton ziet als hij ’s ochtends bij de zaak arriveert nog steeds vrachtwagens geparkeerd staan. En dan weet hij één ding zeker: er ligt ook weer poep.

Hoe zit het met de handhaving, Ton? “Er wordt niet gehandhaafd. Ja, de gemeente zegt van wel, maar ik zie ze nooit.”

Nieuwe parkeerplaats
De gemeente is intussen hard bezig met een oplossing: een grotere parkeerplaats van zo’n honderd plekken met sanitaire voorzieningen, zoals douches en toiletten.

“De wethouder roept dat die in 2025 klaar moet zijn, maar dan hebben we een ander probleem”, zegt Ton. Hij wijst erop dat chauffeurs voor die voorzieningen moeten betalen. Dat zullen ze hoogstwaarschijnlijk niet doen, omdat ze hun relatief lage salaris wel beter kunnen gebruiken.

Dat er voor de nieuwe parkeerplaats betaald moet worden, heeft er volgens de gemeente mee te maken dat die geëxploiteerd wordt door BP. “De gemeente is in gesprek met de bedrijven waarvoor de chauffeurs komen om hen coupons beschikbaar te laten stellen. Dan krijgen de chauffeurs toegang tot de truckparking op kosten van die bedrijven”, aldus een woordvoerder van de gemeente.

Reactie gemeente Ridderkerk
Of de nieuwe parkeerplaats de problemen voor Ton straks gaat oplossen, is dus nog maar de vraag. Ton is niet van plan om de chauffeurs dan maar bij hem naar het toilet te laten gaan. “Ik ga niet het probleem van de gemeente oplossen.” Van een ondernemer in de buurt die dat wel deed, kent hij de verhalen. “De stront zat aan de deuren.”

Poepende chauffeurs bekeuren is lastig. Volgens de gemeente lukt het niet hen op heterdaad te betrappen. “De boa’s staan niet naast de vrachtwagens te wachten totdat de chauffeurs hun behoefte doen. Daarnaast werken boa’s niet in de nacht. Dus poepende chauffeurs in de nacht kunnen we helaas niet bekeuren.”

Dit is een verhaal van onze mediapartner Rijnmond.